Sökning: "Modersmålsundervisning och organisering"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden Modersmålsundervisning och organisering.

  1. 1. Modersmålsundervisning : Det gemensamma ansvaret för hela organisationen i grundskolan

    Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsa och lärande

    Författare :Sharmila Vithlani; [2018]
    Nyckelord :Mother tongue tuition and organisation; school leaders; knowledge approaches; learning process; Modersmålsundervisning och organisering; ledningsaktörer; det gemensamma ansvaret; kunskapssyn; lärande process; systematiskt kvalitetsarbete;

    Sammanfattning : Bristande kunskaper om modersmålsundervisning och dess organisering bland grundskolelärare kan ge fel uppfattningar om ämnets innehåll. Denna studie utgick ifrån olika ledningsaktörers professionella ansvar att utveckla grundskolelärarnas existerande kunskaper om hur (vi) modersmålslärare arbetar och är organiserade. LÄS MER

  2. 2. Vilka möjligheter har nyanlända elever att lyckas i reguljärklassen? : En studie med utgångspunkt i undervisningens utformning och lärares kunskaper om språk- och kunskapsfrämjande arbete

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Sandra Elden; [2016]
    Nyckelord :Nyanlända elever; modersmål; studiehandledning; lärarkompetenser; andraspråksinlärning; språk- och kunskapsfrämjande arbetssätt.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att i två skolor i en kommun undersöka vilka möjligheter nyanlända elever har att utveckla sina språk- och ämneskunskaper utifrån hur skolorna och lärarna väljer att forma undervisningen för dessa elever, samt att undersöka hur lärares kunskaper om språk- och kunskapsfrämjande arbete kan påverka utformningen av undervisningen. Då modersmålet även har en central roll i nyanlända elevers kunskapsutveckling fokuseras även detta i denna studie. LÄS MER

  3. 3. Villkor för lärande och undervisning i modersmålsundervisningen : En kvalitativ ämnesdidaktisk studie om ämnet modersmål och olika ramfaktorer som påverkar dess innehåll och organisering

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Nigar Sadig; [2015]
    Nyckelord :modersmålsundervisning; ämnesdidaktik; ramfaktor; flerspråkighet; andraspråksinlärning;

    Sammanfattning : This study is a qualitative didactic study, the combination of a hermeneutic phenomenological approach and a qualitative oriented content analysis. The overall aim of the study is the contribution of knowledge of the mother tongue in the Swedish school. LÄS MER

  4. 4. Svenska som andraspråk : - i en skola för alla

    Kandidat-uppsats, Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Louise Lidfors; Edit Erös; [2014]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk; andraspråksutveckling; flerspråkiga elever; andraspråksundervisning; inkludering.;

    Sammanfattning : Studien behandlar hur ämnet svenska som andraspråk ges plats i skolan. Frågor som besvaras i uppsatsen är följande: Hur organiseras ämnet svenska som andraspråk i de för studien utvalda skolorna? och På vilket sätt främjas elevernas språk- och kunskapsutveckling genom den befintliga organiseringen? Empirin består av intervjuer och observationer där den kvalitativa forskningsmetoden har tillämpats. LÄS MER