Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Uppsåtlig och oaktsam uppmaning till självmord : En studie av brotten och avgränsningen gentemot medhjälp till självmord

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Molly Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Uppmaning till självmord; medhjälp till självmord; farerekvisit; abstrakt farerekvisit; konkret farerekvisit;

    Sammanfattning : I arbetet utreder författaren det straffbara området för både uppsåtlig och oaktsam uppmaning till självmord. Brotten kriminaliserades den 1 maj 2021, genom BrB 4 kap. 7 a §. LÄS MER

  2. 2. The Perks of Being a Wallflower in the EFL Classroom : Childhood Sexual Abuse, Reversed Gender Roles and Trauma Responses

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för språk (SPR)

    Författare :Molly Nilsson; [2022]
    Nyckelord :EFL Classroom; The Perks of Being a Wallflower; childhood trauma; female perpetrated sexual assault; betrayal trauma; English 7; epistolary novel; scriptotherapy; bibliotherapy;

    Sammanfattning : This essay is a literary analysis of the childhood sexual abuse trauma in The Perks of Being a Wallflower and its possible usefulness in the EFL classroom. Previous scholarly work has lacked in discussing how abuser closeness and a female perpetrator have affected the main character Charlie’s trauma. LÄS MER

  3. 3. ”Jag föddes på Instagram” : Barns perspektiv på exponering och inflytande på Instagram

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Molly Nilsson; Matilda Karlsson; [2022]
    Nyckelord :Medieetik; barn; Instagram; sharenting; exponering; inflytande;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap kring barns medvetenhet samt uppfattning kring exponering och inflytande på Instagram. Studiens mål är att undersöka hur barn uppfattar exponering på Instagram där motivet är dom själva. Vi har utgått från plattformen Instagram och riktat in oss på en målgrupp i åldrarna 10–12 år. LÄS MER

  4. 4. La percepción del alumnado de ELE en Suecia sobre la corrección de los errores orales : Un estudio comparativo entre alumnado y profesorado

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för språk (SPR)

    Författare :Molly Nilsson; [2021]
    Nyckelord :Error; correction; oral production; student; teacher; SSL; Error; corrección; producción oral; alumnado; profesorado; ELE;

    Sammanfattning : Dentro del marco teórico didáctico existen varias investigaciones sobre cómo se debe corregir al alumnado que estudia lenguas extranjeras, pero la mayoría de las investigaciones faltan la perspectiva del alumnado, es decir, el recipiente de la corrección. Por eso, el propósito de la presente investigación ha sido investigar las opiniones de aprendices en las clases de ELE en Suecia en cuanto a la corrección de su producción oral. LÄS MER

  5. 5. Jämställdhet i förskolan ur ett förskollärarperspektiv : En kvalitativ studie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Molly Nilsson; Camilla Jeraeus; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Alla barn ska ha rätt till samma möjligheter och villkor i det svenska utbildningssystemet, oberoende av kön. Enligt Skolverket (2018) ska förskolan aktivt arbeta med jämställdhet samt inkludera ett jämställdhetsperspektiv så att alla barn får likvärdiga möjligheter till utvidgade perspektiv och val oavsett könstillhörighet. LÄS MER