Sökning: "Mona Book"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden Mona Book.

  1. 1. Den hungriga ilskan : Kvinnlig ilska och kvinnor som mördar män

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Felicia Sjöström; [2024]
    Nyckelord :monstrosity; gothic- and horror novels; female rage; female serial killer; queer theory;

    Sammanfattning : In this thesis I analyzed three different literary works; A Certain Hunger by Chelsea G. Summers (2020), Bunny by Mona Awad (2019), and Dirty Weekend by Helen Zahavi (1991) through the perspective of the female killer. The aim of the thesis was to analyze the so called “female rage” and what led the women in these novels to murder men. LÄS MER

  2. 2. Jag är hellre medusa än en musa : Grotesk femininitet i skräckromaner: En analys av det feminina som skräckinjagande i Mona Awads Bunny och Rachel Harrisons Cackle.

    Master-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Emma Granholm; [2023]
    Nyckelord :Gothic- and horror novels; the gurlesque; feministic literary theory; female monsters; feminine monstrous; femininity; Gotik- och skräckromaner; gurlesk; feministisklitteraturteori; kvinnomonster; femininitet;

    Sammanfattning : Denna uppsats har analyserat gestaltningen av det feminina som skräckinjagande i de två gotik- och skräckromanerna Bunny (2020) av Mona Awad och Cackle (2022) av Rachel Harrison. Den metod som har använts har varit en textnära läsning av novellerna och den teori som analysen har utgått ifrån har huvudsakligen varit Maria Margareta Österholms avhandling Ett flicklaboratorium i valda bitar – Skeva flickor i svenskspråkigprosa från 1980 till 2005 (2012) som behandlar Mary Russos begrepp gurlesken och dess olika former, Sandra M. LÄS MER

  3. 3. Den Gemensamma Boken : En kvalitativ studie om lärares resonemang och användande av högläsning inom årskurserna 1–3.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Mona Davidsson; Frida Kölborg; [2020]
    Nyckelord :högläsning; språkutveckling; svenska; lågstadiet; grundskola; ordförråd; år 1–3; gemenskap;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att ta reda på̊ hur 4 lärare resonerar kring högläsningens påverkan på elevers språkutveckling i årskurserna 1–3. Vår undersökning har ett kvalitativt perspektiv och den bygger på semistrukturerade intervjuer. Resultatet synliggör hur, vad och i vilket syfte lärare högläser. LÄS MER

  4. 4. "Jag vill inte sträckas ut" : En studie om översättning av Pippi Långstrump på kinesiska

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för lingvistik och filologi

    Författare :Emelie Söderlund Castillo; [2018]
    Nyckelord :Icke-ekvivalens; strategier; problem; barnlitteratur; kinesiska; Pippi Långstrump;

    Sammanfattning : This thesis uses the problems and strategies categorised by Mona Baker for non-equivalence in translations on word level. These theories are applied on a material made up of selected parts from the book “Boken om Pippi Långstrump” – Chang wazi Pipi《长袜子皮皮》– the source text by Astrid Lindgren (1952) in translation to Chinese by Li Zhiyi 李之义 (1983). LÄS MER

  5. 5. "Hur vi läser boken och vad vi gör den till är det viktiga”. : Barnbokens funktion i förskolan ur ett genusperspektiv.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Anneli Frick; Mona Wernersson; [2016]
    Nyckelord :barnbok; genus; förskola och pedagogiskt förhållningssätt;

    Sammanfattning : Bakgrunden  I den teoretiska bakgrunden belyser vi vad pedagoger enligt Läroplan för förskolan (Lpfö 98 rev.2010) har i uppdrag att jobba med utifrån genus och normer. Vidare berörs barnbokens historia där boken hade som uppgift att fostra barn (Kåreland 2015, s. 21) samt barnbokens funktion där exempelvis Granberg (1996, ss. LÄS MER