Sökning: "Monica Mattsson"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Monica Mattsson.

  1. 1. Läsundervisning i samband med ljudningsstrategi och helordsläsning : En studie om läromedel och olika läsinlärningsstrategier

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Matilda Mattsson; Monica Wiklund; [2017]
    Nyckelord :Visuell strategi; fonologisk strategi; ortografisk strategi; ordavkodning; sociokulturellt perspektiv; pragmatism; lärarhandledning; läromedel; läsinlärning;

    Sammanfattning : I juli 2016 kom det nya kunskapskravet om att elever i slutet av årskurs 1 ska kunna läsa meningar i enkla, bekanta och elevnära texter genom att använda ljudningsstrategi och helordsläsning på ett delvis fungerande sätt. Vi har i vår studie undersökt vilka strategier för ljudningsstrategi och helordsläsning som några olika läromedel innehåller. LÄS MER

  2. 2. Inclusion at the IB Diploma Programme in a Swedish Upper Secondary School context

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Monica Mattsson; [2015]
    Nyckelord :IBDP; inclusion; knowledge; leaders; students; teachers;

    Sammanfattning : The purpose of the essay is to contribute with knowledge about inclusion on the IB Diploma Programme, at a Swedish Upper Secondary School. The posed questions are: What practices within the school are inclusive? What barriers to inclusion do students and teachers experience? Do students and teachers perceive a difference in inclusion between the IBDP and the national programmes in the school? There is a discussion about how the barriers to inclusion could be removed and about how the school could move on to the next level of inclusion. LÄS MER

  3. 3. Religionsämnets språk och elevernas - En kvalitativ studie om språkutvecklande religionsundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Zerena Toroczkay; [2011]
    Nyckelord :språkutvecklande ämnesundervisning; religionskunskap; sociokulturell kunskapssyn; gymnasie; KOMVUX; andraspråkselever; språkutveckling; språkintegeration;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att utröna några gymnasie- och KOMVUX-lärares erfarenheter av, attityder till samt intresse av språkutvecklande ämnesundervisning genom narrativ metod. Kvalitativa intervjuer har utförts med sex lärare vid gymnasie- och KOMVUX-skolor i Malmö kommun. LÄS MER

  4. 4. "Jag kan inte köra idag. Min dotter är sjuk" En jämförande studie av läsbarhet i två sfi-läromedel

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Anneli L Mattsson; [2010-08-24]
    Nyckelord :läsbarhet; sfi-läromedel; röst; kausalitet; layout;

    Sammanfattning : Att en lärobokstext som är avsedd för skolan har hög läsbarhet anses nog av många som en självklarhet, speciellt de texter som är ämnade för dem som inte har svenska som modersmål. De måste ju både lära sig det svenska språket och ta till sig informationen i texten! Men är det då självklart att så är fallet? Syftet med denna studie är att undersöka och jämföra sex texter från två olika sfi-läromedel ur ett läsbarhetsperspektiv. LÄS MER

  5. 5. Att beskriva läsutveckling och utveckling av läslust genom talbokslyssnande : - en fallstudie på en gymnasieelev med läs- och skrivsvårigheter

    Kandidat-uppsats, Institutionen för humaniora

    Författare :Monica Mattsson; [2006]
    Nyckelord :läsutveckling; läslust; språkutveckling; talbok; läs- och skrivsvårigheter;

    Sammanfattning : Mattsson, M. (2006). Att beskriva läsutveckling och utveckling av läslust genom talbokslyssnande. En fallstudie på en gymnasieelev med läs- och skrivsvårigheter. LÄS MER