Sökning: "Monica Olsson"
Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden Monica Olsson.
1. SINGLE AND COMBINED EXPOSURE OF POLYSTYRENE NANOPARTICLES AND NORTH SEA MARINE OIL IN TWO IN VITRO FISH MODELS
Master-uppsats, Göteborgs universitet / Institutionen för biologi och miljövetenskapSammanfattning : The awareness of micro-and nanoplastic pollution and its impact on the marine ecosystem has increased over the last decade. Nanoplastics may affect aquatic organisms since their small size and high surface-to-volume ratio increases their bioavailability and ability to cross biological membranes. LÄS MER
2. ”NEJ, DU FÅR INTE KOMMA UPP! Aldrig i livet!” : En kvalitativ studie om barns lekstrategier och relationella möten inom den fria leken i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Syfte med denna studie har varit att få en förståelse om barns interaktioner, i den fria leken, för att utveckla kompetensen kring kamratkulturer och därigenom kunna stötta barnens samspel. Därtill vill vi belysa hur barn använder makt, inom den existerande kamratkulturen, samt hur inkludering och exkludering påverkar barns välmående. LÄS MER
3. Att identifiera lässvårigheter : Avkodning och ordigenkänning i åk 2 och åk 3
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Studien är en jämförelsestudie i åk 2 och åk 3 om avkodning och ordigenkänning med hjälp av Ordkedjor och LegiLexi. Syftet är att jämföra vad dessa två olika testmaterial mäter och hur testen korrelerar. Vidare är syftet att påvisa fördelar och nackdelar samt om elever i lässvårigheter presterar lågt på båda lästesten. LÄS MER
4. There are oceans of blessings under this soil : Möten och kollektivet som protagonist i Cities of Salt av Abdelrahman Munif
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)Sammanfattning : .... LÄS MER
5. Hur lärare i särskolan arbetar med formativ bedömning och återkoppling : Betydelsen av feedback, kamratbedömning och självvärdering
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Särskolan kritiseras av Skolverket för att vara omsorgsbetonad och formativ bedömning lyfts fram som ett sätt att göra verksamheten mer kunskapsinriktad. Studier visar att det saknas fokus på bedömningsfrågor i särskolan och när det gäller formativ bedömning har det inte skett någon systematisk forskning. LÄS MER