Sökning: "Monika Petkovic"

Hittade 2 uppsatser innehållade orden Monika Petkovic.

  1. 1. Är det critical literacy? : En kvalitativ studie om hur lärare uppfattar och implementerar critical literacy i praktiken

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Monika Petkovic; [2021]
    Nyckelord :critical literacy; critical literacy perspective; teachers perceptions; year F - 3; elementary school; critical literacy; critical literacyperspektiv; lärarens uppfattningar; årskurs F - 3; grundskola;

    Sammanfattning : Med utgångspunkt i att läroplanen (Lgr11) beskriver att skolans uppdrag är att främja eleverna att bli initiativtagande, ansvarstagande, självständiga och aktiva samhällsmedborgare (Skolverket, 2019). Studiens syfte är att synliggöra hur några utvalda, verksamma lärare uppfattar och implementerar critical literacy i praktiken genom sin undervisning. LÄS MER

  2. 2. Critical literacy som läsförståelseutvecklande arbetssätt i grundskolan : En litteraturstudie om critical literacyarbete i grundskolans årskurs 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Felicia Malmqvist; Monika Petkovic; [2020]
    Nyckelord :Critical literacy; Årskurs 1-3; Läsförståelsestrategier; Läsutveckling; Lärare;

    Sammanfattning : I litteraturstudien behandlas critical literacy och dess påverkan på elevers läsutveckling. Vi har genom våra yrkeserfarenheter upplevt att det läsförståelseutvecklande arbetssättet ofta saknas hos lärare i samband med granskning av texter i årskurs 1–3. LÄS MER