Sökning: "Monika Söderlund"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Monika Söderlund.

  1. 1. ”Att få känna berättarglädjen” : En undersökning om hur lärare uppfattar att multimodala texter kan verka skrivutvecklande för elever i årkurs 4–6.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Monika Söderlund; [2020]
    Nyckelord :Multimodal texts; narrative texts; interactive medias; interaction; grades 4–6.; Multimodal text; berättande text; interaktiva medier; interaktion; årskurs 4–6.;

    Sammanfattning : Digitaliseringen av grundskolorna öppnar för breda multimodala möjligheter. Tidigare forskning visar inte hur verksamma svensklärare hanterar multimodala texter i undervisningen för elever i årskurs 4–6. LÄS MER

  2. 2. Multimodala möjligheter : en litteraturstudie om textuniversums användning i svenskundervisningen i årskurs 4-6.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Monika Söderlund; Evelina Nyström; [2019]
    Nyckelord :multimodalitet och multimodala texter; textvärld; textuniversum; vidgat textbegrepp; läsförmåga; årskurs 4–6;

    Sammanfattning : Litteraturstudien behandlar textuniversums roll i svenskundervisningen i årskurs 4–6. Textuniversum skapar möjligheter att utveckla elevers läs- och skrivförmåga oavsett vilken nivå eleven befinner sig på (Tjernberg, 2013:50). LÄS MER

  3. 3. "Man behöver inte vara ensam" : En kvalitativ undersökning av elevers upplevelse av pedagogledd rastaktivitet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Monika Larsson; Christina Söderlund; [2014]
    Nyckelord :Barns perspektiv; fritidspedagog; lärare i fritidshem; pedagogledd rastaktivitet; pedagogens deltagande;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet är att undersöka hur elever upplever den pedagogledda rastaktiviteten utomhus och om den deltagande vuxne har någon betydelse. Målet är att ta del av elevernas egna tankar och synsätt. Undersökningen utgår ifrån vad barnen tycker och tänker, barns perspektiv. LÄS MER