Sökning: "Monopolisering"

Hittade 4 uppsatser innehållade ordet Monopolisering.

  1. 1. Don't be evil : En studie av Googles varumärkesstrategi och användaruppfattningar

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Catherine Hallberg; Sara Eriksson; [2016]
    Nyckelord :Google; brand strategy; attitudes study; brand equity; brand identity; top-ofmind- brand; monopolization; search bias.; Google; varumärkesstrategi; attitydsundersökning; varumärkesvärde; varumärkesidentitet; top-of-mind-brand; monopolisering; search bias.;

    Sammanfattning : Företaget Google är i dag ett av världens mest kända varumärke och deras sökmotor står för 70 % av internetsökningarna i USA och 90 % i Europa. De har lyckats få en dominans på sökmotorsmarknaden framför sina konkurrenter som Yahoo, Ask och Bing. LÄS MER

  2. 2. Kan funktionell eller estetisk design varumärkesskyddas?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrätt

    Författare :Hanna Lordh; [2016]
    Nyckelord :estetisk design; funktionell design; EU Trademark reform package; Immaterialrätt; Varumärkesrätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Unlike other Intellectual Property Rights, trademark law does not have any time restrictions concerning protection possibilities. This constitutes companies to apply for trademark protection for functional or aesthetical designs instead of, or as a supplement to, patent and design protection. LÄS MER

  3. 3. Från Mont Blanc till Nacka Forum - en analytisk studie i möjligheten att registrera geografiska namn som varumärke

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Matilda Fridh; [2014]
    Nyckelord :Immaterialrätt; trade mark; varumärke; geografiska namn.; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Som ett resultat av industrialiseringen ändrades varumärkets primära funktion efterhand till att gälla mer i relationen mellan konsumenter och företag. Den tekniska utvecklingen och globaliseringen har lett till en företagskultur där lokala handlare med lokal och i viss mån nationell kundkrets har ersatts av stora kedjor med världsomspännande försäljningsmöjligheter. LÄS MER

  4. 4. Skyddet för geografiska ursprungsbeteckningar i Sverige

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Marie Dahlgren; [2003]
    Nyckelord :Immaterialrätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Geografiska ursprungsbeteckningar kan allmänt beskrivas som beteckningar som kännetecknar varors geografiska ursprung samt vissa egenskaper och kvaliteter hos dessa varor. Det generella syftet med geografiska ursprungsbeteckningar är att flera oberoende parter skall kunna nyttja dem, förutsatt att de uppfyller kraven på geografisk tillhörighet och kvalitet. LÄS MER