Sökning: "Monopolisering"
Hittade 4 uppsatser innehållade ordet Monopolisering.
1. Don't be evil : En studie av Googles varumärkesstrategi och användaruppfattningar
Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : Företaget Google är i dag ett av världens mest kända varumärke och deras sökmotor står för 70 % av internetsökningarna i USA och 90 % i Europa. De har lyckats få en dominans på sökmotorsmarknaden framför sina konkurrenter som Yahoo, Ask och Bing. LÄS MER
2. Kan funktionell eller estetisk design varumärkesskyddas?
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrättSammanfattning : Unlike other Intellectual Property Rights, trademark law does not have any time restrictions concerning protection possibilities. This constitutes companies to apply for trademark protection for functional or aesthetical designs instead of, or as a supplement to, patent and design protection. LÄS MER
3. Från Mont Blanc till Nacka Forum - en analytisk studie i möjligheten att registrera geografiska namn som varumärke
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakultetenSammanfattning : Som ett resultat av industrialiseringen ändrades varumärkets primära funktion efterhand till att gälla mer i relationen mellan konsumenter och företag. Den tekniska utvecklingen och globaliseringen har lett till en företagskultur där lokala handlare med lokal och i viss mån nationell kundkrets har ersatts av stora kedjor med världsomspännande försäljningsmöjligheter. LÄS MER
4. Skyddet för geografiska ursprungsbeteckningar i Sverige
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionenSammanfattning : Geografiska ursprungsbeteckningar kan allmänt beskrivas som beteckningar som kännetecknar varors geografiska ursprung samt vissa egenskaper och kvaliteter hos dessa varor. Det generella syftet med geografiska ursprungsbeteckningar är att flera oberoende parter skall kunna nyttja dem, förutsatt att de uppfyller kraven på geografisk tillhörighet och kvalitet. LÄS MER