Sökning: "Montessori och lpfö 98"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Montessori och lpfö 98.

  1. 1. Barnets inflytande och demokratiska rättigheter i förskolan : en intervjustudie gjord på två olika förskolor utifrån några av förskollärarnas och barnens upplevelser gällande demokrati och barnets inflytande i verksamheten

    M1-uppsats, Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

    Författare :Hanna Valler Torngren; Jonna McManus; [2013]
    Nyckelord :Förskollärare; pedagogik; barnsyn; barns perspektiv; intervjustudie; läroplan; Montessori; Vygotskij; Piaget;

    Sammanfattning : Läroplan för förskolan Lpfö 98 (2010) säger att förskolan ska ge barnet förkunskap och förståelse för vad demokrati innebär. Förskollärarens roll är därför värdefull och förskolläraren bär ett stort ansvar för att främja barnets egna åsikter, att påverka sin situation, färdighet att ta eget ansvar samt förmågan att samarbeta (Skolverket, 2010). LÄS MER

  2. 2. Läs- och skrivinlärning i förskolan : En jämförelse mellan kommunala- och montessoriförskolor

    M1-uppsats, Institutionen för språk och litteratur, SOL

    Författare :Camilla Svensson; Christina Wallin; [2012]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Vi har undersökt vad det är för skillnad mellan kommunal förskoleverksamhet och montessoriförskoleverksamhet i deras arbete när det gäller läs- och skrivinlärning. Vi har undersökt hur förskolelärarna förhåller sig till den nya reviderade läroplanen 2010 när det gäller läs- och skrivinlärning. LÄS MER

  3. 3. Samlärande i en additiv språkmiljö : En studie där barn, vårdnadshavare och pedagoger i samverkan stärker barns identiteter och språkutveckling, utifrån individernas erfarenheter, miljöer och kulturer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

    Författare :Wallhäger Barbro; Johanna Forslund; [2012]
    Nyckelord :additiv språkmiljö; aktionsforskning; annat modersmål än svenska; det kompetenta barnet; didaktik; flerspråkighet; identitetsskapande; kontext; kreativitet; Läroplanen för förskolan Lpfö 98 10 Skolverket 2010 ; Montessori; Mosaikmetod; sociohistoriskt och -kulturellt perspektiv; Reggio Emilia; språklekar; språkmedvetande; språkutveckling; socialsamverkan; vårdnadshavare;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med föreliggande examensarbete var att undersöka hur barn med annat modersmål än svenska och deras vårdnadshavare, tillsammans med pedagoger och oss kan utveckla arbetssätt och metoder som stärker barns och vårdnadshavare identitet, samt utvecklar och stödjer språkutvecklingen. Syftet var också att utifrån dessa metoder och arbetssätt utarbeta ett metodhäfte. LÄS MER

  4. 4. Jakten på det goda lärandet : Montessoripedagogers reflektioner kring pedagogik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Manuel Tenser; Malin Bergsland; [2011]
    Nyckelord :Maria Montessori; Montessoripedagogik; Traditionell pedagogik.;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet var att klarlägga vad pedagoger anser är skillnaderna mellan så kallad traditionell pedagogik och Montessoripedagogik, samt belysa för och nackdelar mellan dem. Empiri har insamlats med djupintervjuer av tolv Montessoripedagoger som även har erfarenhet av traditionell pedagogik. LÄS MER

  5. 5. Den pedagogiska måltiden : en jämförande studie av olika pedagogiska inriktningar

    Kandidat-uppsats, Lärarhögskolan i Stockholm

    Författare :Andreas Lindström; Maria Ståbi; [2008]
    Nyckelord :Förskola; Kritiska händelser; Montessori; Pedagogisk måltid; Reggio Emilia;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få en djupare förståelse för hur lunchmåltiden ser ut på förskolor med olika pedagogiska inriktningar. Detta får vi genom att undersöka om man kan se spår av dessa under måltidssituationen. I studien tar vi även reda på vilka spår av Lpfö 98 som framkom under lunchsituationen. LÄS MER