Sökning: "Montessori"

Visar resultat 16 - 20 av 173 uppsatser innehållade ordet Montessori.

  1. 16. Vad är undervisning i förskolan? : En kvalitativ studie av hur begreppet undervisning tolkas och används i förskolans praktik

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Emelie Hargeström; Lina Gabriella Chamoun; [2019]
    Nyckelord :Teaching; Learning; Care; Development; Preschool; Preschool teachers; Undervisning; lärande; omsorg; utveckling; förskola; förskollärarna;

    Sammanfattning : The term teaching became a part of the Swedish curriculum in 2018. The term was supposed to contribute a new understanding for teaching in preschools. The curriculum says that teaching should cover both care, development and learning and that these should become a whole. LÄS MER

  2. 17. Den så kallade “fria” leken : - en observationsstudie som undersöker förskollärares förhållningssätt under barns fria lek utifrån ett maktperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Olivia Engstrand; Jeanette Strömqvist; [2019]
    Nyckelord :Foucault; fri lek; förskola; förskollärare; makt; montessori; reggio emilia;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie undersöker hur förskollärares förhållningssätt under barns fria lek inom de två pedagogiska inriktningarna Reggio Emilia och Montessori kan tolkas utifrån Foucaults maktperspektiv. Hur fri är egentligen den fria leken? Forskning kring den fria leken utgår i huvudsak från två områden. LÄS MER

  3. 18. Musikundervisning i förskolan : En studie om musikundervisning i Montessori- och Reggio Emilia inspirerade förskolor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Elina Carlson; [2019]
    Nyckelord :Montessori; Music education; Perception; Phenomenography; Reggio Emilia; Fenomenografi; Montessori; Musikundervisning; Reggio Emilia; Uppfattningar;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur förskollärare från Montessoriförskolor och Reggio Emilia inspirerade förskolor uppfattar och arbetar med musikundervisning, samt att bidra med kunskap om musikens utrymme och betydelse inom de olika pedagogiska inriktningarna. Genom att jämföra dessa och upptäcka likheter och skillnader vill jag synliggöra olika pedagogiska infallsvinklar och få en variation i synsätt gällande uppfattningar och metoder i musikundervisningen. LÄS MER

  4. 19. Språkutveckling i Montessori- respektive Waldorfförskolan : En jämförelse av det pedagogiska arbetet med barns språkutveckling i Montessori- respektive Waldorfförskola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Saskia Baum; [2019]
    Nyckelord :Language Development; Montessori pedagogy; pedagogical strategies; preschool; Waldorf pedagogy; Förskola; Montessoripedagogik; Pedagogiska strategier; språkutveckling; Waldorfpedagogik;

    Sammanfattning : Språkutvecklingen hos barn har fångat en nyfikenhet hos mig under min studietid och hur det vardagliga arbetet kan utveckla barnens språkutveckling. Ett intresse för olika pedagogiska inriktningar har vuxit fram och vilka strategier som används inom dessa för att stimuleras den verbala språkutvecklingen. LÄS MER

  5. 20. Tanke, känsla och handling : Stöttande strategier i den planerade matematikundervisningen i förskolan - en jämförande studie om barns lärande, utifrån tre olika arbetssätt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Rebecca Lages; Hanna Lindroth; [2019]
    Nyckelord :Scaffolding strategies; teaching preschool; Relational Development Systems Theory; learning study; Montessori; Reggio Emilia; Stöttande strategier; stöttat lärande; teorin om relationella utvecklingssystem; undervisning; scaffolding; förskolan; learning study; Montessori; Reggio Emilia;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att undersöka om, och i så fall vilka, stöttande strategier som framträder i den planerade matematikundervisningen i förskolan. Det är en jämförande studie mellan det pedagogiska arbetssättet learning study och de pedagogiska arbetssätt som används enligt Maria Montessoris idéer, samt i förskolorna i Reggio Emilia i Italien. LÄS MER