Sökning: "Mother Tongue Instruction"

Visar resultat 1 - 5 av 34 uppsatser innehållade orden Mother Tongue Instruction.

  1. 1. Lärares val av läromedel i modersmålsundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Mohammad Ali Taha; Abdisalam Hassan Yusuf; [2024]
    Nyckelord :Teaching materials; choice of teaching materials; mother tongue teaching; Arabic; Somali.; Läromedel; läromedelsval; modersmålsundervisningen; arabiska; somaliska.;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka modersmålslärares strategier för att välja läromedel samt motiven som ligger till grund för dessa val på deras modersmålsundervisning i somaliska och arabiska.Studien bygger på ett sociokulturellt perspektiv och ramverk som betonar att elever lär sig i samspel med andra människor, med hjälp av fysiska och intellektuella språkliga redskap liksom läromedel. LÄS MER

  2. 2. Språkutveckling och didaktik i modersmålsundervisningen : En undersökning av modersmålslärares syn på sin undervisning och sitt ämne

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Saad Salih Hamad; [2023]
    Nyckelord :teachers; mother tongue instruction; didactics; school subject; lärare; modersmålsundervisning; didaktik; skolämne;

    Sammanfattning : All multilingual primary and secondary school pupils have the right to mother tongue instruction as language is essential in developing our identity, expressing our thoughts and emotions, and showcasing our knowledge and skills. The purpose of this qualitative study is to investigate the methods employed by mother tongue teachers to enhance the language development among their pupils and how they perceive mother tongue instruction as a school subject in relation to other subjects. LÄS MER

  3. 3. The Role of Language of Instruction: The Case of Morocco

    D-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för nationalekonomi

    Författare :Emma Hamre; Yuki Kanayama; [2023]
    Nyckelord :Language of Instruction; Mother Tongue; Educational Attainment; Gender Gap; Intergenerational Transmission;

    Sammanfattning : This paper explores the differential and intergenerational effects of Morocco's 1983 language policy that changed the language of instruction for most subjects in grades 6 to 12 from French to Classical Arabic. Although the policy has faced ongoing criticism over four decades, the plausible heterogeneous effects of the policy on marginalized groups and its intergenerational impact have yet to be investigated in the literature. LÄS MER

  4. 4. Språkutvecklande arbetssätt imodersmålsundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Shaymaa Mohammad; [2022]
    Nyckelord :Didaktik; Samhällsvetenskap; Utbildningsvetenskap;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 5. Hur arbetar lärare med språkutveckling för andraspråkselever? : En mixed method studie om hur lärare anser att digitala verktyg påverkar elever som lär sig svenska som andraspråk.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Hanna Fagerlind; [2022]
    Nyckelord :Digital tools; second language development; language development; Elementary school; Digitala verktyg; andraspråksutveckling; språkutveckling; årskurs F-3;

    Sammanfattning : Digitala verktyg genomsyrar mycket av dagens undervisning i skolorna. Utifrån tidigare erfarenheter finns det inte alltid en tydlig bild varför digitala verktyg används i undervisningen. På grund av det är det ett viktigt forskningsområde för att alla elever ska få en undervisning som är anpassad till dem. LÄS MER