Sökning: "Mother Tounge"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden Mother Tounge.

  1. 1. EN STUDIE I MUNTLIG INTERAKTION - Spanska steg 5 och engelska 5 på lika villkor?

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Ana Álvarez Björk; [2023-09-28]
    Nyckelord :second language learning; explicit and implicit language learning; pair speaking test; GERS; Extramural English; Spanish as L2 in Sweden; English as L2 in Sweden;

    Sammanfattning : Aim: The aims in this essay are to provide a description of interactional competence in a pair speaking test in Spanish and English, level B1.2 in a Swedish context. The investigated interactions are made by 14 pairs of students in upper secondary school studying the subjects English 5 and Spanish 5. LÄS MER

  2. 2. Modersmålets betydelse

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Ghassan Al Hamlawi; [2023]
    Nyckelord :elev; identitet; lärare; modersmål; SVA;

    Sammanfattning : De senaste sju åren har vi haft extra stor invandring av människor från andra länder. Det har satt mer press på skolor och lärare för att hantera undervisning för flerspråkiga elever, både vuxna, ungdomar och barn. LÄS MER

  3. 3. Att främja språkutveckling och engagemang:Modersmålsundervisning i kvalitativ belysning : Fostering language development and engagement:mother-tounge education i focus

    Master-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Anna Malmberg Arnell; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Abstract An overall purpose of the present study is to gain increased knowledge and insights about mother tongue teaching. Another purpose of the study is to investigate and analyze the interaction between teachers and students in mother tongue teaching in the primary years of compulsory school. LÄS MER

  4. 4. Förskollärares beskrivning av arbetet med modersmålsutveckling : En intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Martina Rask; Ellinor Bulleghin; [2021]
    Nyckelord :Modersmål; förskollärare; läroplanen; modersmålsutveckling; språkutveckling; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur förskollärare beskriver sitt arbete med modersmålsutveckling på förskolan. Den utgick från en kvalitativ ansats där metoden som användes var semi-strukturerade intervjuer med förskollärare. Resultatet analyserades genom tematisering och ställdes mot studiens teoretiska perspektiv. LÄS MER

  5. 5. Modersmålens inkludering i förskolans verksamhet : En studie om förskollärares metoder, kunskaper och erfarenheter i inkluderingsarbetet av modersmål i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Ebba Gullberg; [2021]
    Nyckelord :Artifacts; inclusion; mother tongue; preschool teachers; survey; Artefakter; enkät; förskollärare; inkludering; modersmål;

    Sammanfattning : Sveriges förskolor är idag präglade av många olika språk vilket har gjort att förskollärare har fått ett bredare ansvar när det handlar om barns språkutveckling. Forskning visar på att det är av fördel och viktigt att barn med annat modersmål än svenska ska få möjlighet att utöva sitt eget språk i verksamheten, då det i sin tur leder till att barnet kan utveckla och förstå det svenska språket snabbare och lättare. LÄS MER