Sökning: "Motivation andraspråksinlärning"

Visar resultat 1 - 5 av 57 uppsatser innehållade orden Motivation andraspråksinlärning.

  1. 1. The impact of an anthropomorphic robot’s facial expressions on L2 learning outcomes and motivation

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Sara Danielsson; Emil Hammarberg; [2023]
    Nyckelord :Robot assisted language learning; RALL; human-robot interaction; HRI; non-verbal immediacy; NVI; Robotassisterad språkinlärning; människa-robotinteraktion; MDI; icke-verbal kommunikation;

    Sammanfattning : In a regular classroom setting, a more emotionally expressive teacher has been shown to be positively correlated with learning outcomes and task motivation among the students. Would this also be the case if the teacher were a robot? This study investigates how the facial expressions of an anthropomorphic robot affect learning outcomes and task motivation in adult learners studying a second language by setting up an experiment using the Furhat robot. LÄS MER

  2. 2. The Role of Songs for ELL in Extramural Contexts

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Johanna Johansson; [2023]
    Nyckelord :ESL; ELL; Extramural language learning; Vocabulary acquisition; Songs; Motivation; Andraspråksinlärning; Engelska som andraspråk; extramural engelska; sånger; motivation; extramural inlärning;

    Sammanfattning : Investigations of the Swedish upper secondary school show that almost one fifth of the students struggle with low motivation. Hence, this paper concentrates on two different contexts in which increased motivation for ESL has been highlighted: contexts where songs and music are used, and extramural contexts. LÄS MER

  3. 3. "Man leker men man lär sig samtidigt" : Elevers upplevelser av pedagogiskt drama i SVA-undervisningen på grundläggande nivå inom vuxenutbildningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Maria Ågren; [2022]
    Nyckelord :drama in Swedish as a second language; fiction in second language learning; multimodal tools; drama; student perspective; elevperspektiv; drama i svenska som andratyg; pedagogiskt drama; multimodala verktyg skönlitteratur i andraspråkinlärning;

    Sammanfattning : Gruppdynamik, självkänsla, motivation och läslust är några av de grundstenar sompositiva upplevelser av andraspråksinlärning bygger på (Gass & Selinker, 2008)(Löthagen & Staff, 2009). Min intention är att undersöka huruvida pedagogiskt dramaintegrerat i svenska som andraspråksundervisningen, kan användas som verktyg för attuppnå dessa förutsättningar. LÄS MER

  4. 4. Motivation, attityder och inlärningssätt inom svenska som andraspråk

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för svenska och flerspråkighet

    Författare :Alexandra von- Ekensteen; Fidilia Pithyou; [2022]
    Nyckelord :Motivation och attityder inom andraspråksinlärning;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks vilka motivationstyper som är representerade inom andraspråksinlärning bland gymnasieelever, vilka attityder som gymnasieelever har gentemot L2-inlärning (svenska), svenska samhället och kulturen och på vilket sätt eleverna lär sigsvenska utanför- och innanför skolan samt hur SVA-läraren motiverar eleverna att lära sig svenska i skolan. Studien är kvalitativ och kvantitativ. LÄS MER

  5. 5. Äldre kvinnors upplevelse av sfi studieväg 2 med fokus på ålder, andraspråksinlärning, motivation och integration

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Torbjörn Hallgren; [2021-09-29]
    Nyckelord :sfi; svenska; andraspråksinlärning; ålder; motivation; integration; instrumentell motivation; kvinnor; äldre kvinnor; undervisning;

    Sammanfattning : Den här studien tittar på hur fem arabisktalande äldre kvinnliga elever inom sfi säger att de uppfattar den utbildning de går i, med fokus på att deras progression har stått stilla eller gått mycket långsamt framåt. Studien försöker förstå varför, och tittar på detta utifrån dessa frågor: Vad är dessa kvinnors erfarenhet av att vara elever på sfi inom spår 2? Hur säger sig denna grupp av kvinnor uppleva situationen de befinner sig i, som språkinlärare i ett nytt land och hur motiverade säger sig denna grupp av kvinnor vara när det kommer till att lära sig svenska, samt inom vilka sociala områden vill de kunna tala svenska? Resultatet visar att kvinnorna gillar sfi och de saknar inte motivation, de saknar inte vilja till integration och de har flera sociala områden de vill investera i för att kommunicera på svenska. LÄS MER