Sökning: "Motivation och Samtal"

Visar resultat 1 - 5 av 427 uppsatser innehållade orden Motivation och Samtal.

  1. 1. Drama som metod för lärande Utveckling av arbetsmetod genom drama på förskolan Namn: Moa

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Moa Johansson; Anna Unnebo; [2024-02-29]
    Nyckelord :Förskola; utbildning; drama; självkänsla; estetiska lärprocesser; utveckling; aktionsforskning; sociokulturell teori;

    Sammanfattning : I den här studien har vi använt oss av frågor som innehåller begrepp som hör till den sociokulturella teorin för att ta reda på om det är möjligt att använda arbetsmetoder som innehåller drama på förskolan; hur kan pedagogerna stötta barnets proximala utvecklingszon och vilka medierande redskap behöver pedagogerna för att göra det möjligt? Metoden vi använde för att få svar på våra frågor utgick från aktionsforskning, där vi använde oss av semistrukturerade intervjuer innan och efter aktionen, observationer med reflekterande samtal, samt en workshop som vi själva utformade. Vi valde att utföra den här studien på en förskola där fyra pedagoger var aktiva i utvecklingsarbetet. LÄS MER

  2. 2. Drama som metod för lärande Utveckling av arbetsmetod genom drama på förskolan

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Moa Johansson; Anna Unnebo; [2024-02-29]
    Nyckelord :Förskola; utbildning; drama; självkänsla; estetiska lärprocesser; utveckling; aktionsforskning; sociokulturell teori;

    Sammanfattning : I den här studien har vi använt oss av frågor som innehåller begrepp som hör till den sociokulturella teorin för att ta reda på om det är möjligt att använda arbetsmetoder som innehåller drama på förskolan; hur kan pedagogerna stötta barnets proximala utvecklingszon och vilka medierande redskap behöver pedagogerna för att göra det möjligt? Metoden vi använde för att få svar på våra frågor utgick från aktionsforskning, där vi använde oss av semistrukturerade intervjuer innan och efter aktionen, observationer med reflekterande samtal, samt en workshop som vi själva utformade. Vi valde att utföra den här studien på en förskola där fyra pedagoger var aktiva i utvecklingsarbetet. LÄS MER

  3. 3. Sjuksköterskans arbete med att främja livsstilsförändringar för patienter med Diabetes Mellitus typ 2 : En litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Marie Cederschiöld högskola/Institutionen för vårdvetenskap

    Författare :Nikki Nafar; Linnea Viitberg; [2024]
    Nyckelord :Diabetes Mellitus Type 2; Nurses; Motivation; Lifestyle Changes; Diabetes Mellitus Typ 2; Sjuksköterskor; Motivation; Livsstilsförändringar;

    Sammanfattning : Bakgrund: Typ 2 Diabetes Mellitus (T2DM) är en folksjukdom som ökar runt om i världen. T2DM behandlas främst genom att anpassa livsstilsvanor till ett hälsosammare liv. Forskning har visat att livsstilsförändringar ger goda effekter på att behandla T2DM, samt att livsstilsförändringar minskar risken för diabetesrelaterade komplikationer. LÄS MER

  4. 4. Fysisk aktivitet vid depressiva tillstånd - hindrande och främjande faktorer : en icke-systematisk litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Sophiahemmet Högskola

    Författare :Louise Axén; Mika Brorsson; [2024]
    Nyckelord :Depression; Depressive conditions; Physical activity; Motivation; Depression; Depressiva tillstånd; Fysisk aktivitet; Motivation;

    Sammanfattning : Bakgrund  Fysisk aktivitet har positiva effekter på hälsan och kan minska symtomen vid depressiva tillstånd som påverkar människors dagliga liv negativt. Fysisk aktivitet som behandlingsmetod går att likställa med antidepressiva läkemedel vid mild och måttlig depression. LÄS MER

  5. 5. Främja elevers motivation till läsning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Anna Nilsson; Helena Andersson; [2024]
    Nyckelord :läslust; läsmotivation; autonom motivation; inre och yttre motivation; motivationsfaktorer; engagemang; intresse; självförtroende; undervisningsstrategier; tid för läsning; delaktighet; differentiering; högläsning; samtal;

    Sammanfattning : .... LÄS MER