Sökning: "Motivation och målsättning"

Visar resultat 1 - 5 av 132 uppsatser innehållade orden Motivation och målsättning.

  1. 1. Effekter av öppna och specifika mål på motivation och prestation i en promenaduppgift : En experimentell studie på individer som inte utför regelbunden fysisk träning

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Sofia Classon; Julia Lindström; [2024]
    Nyckelord :Goal-setting; specific goals; open goals; motivation; performance; Målsättning; specifika mål; öppna mål; motivation; prestation;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka effekter av olika typer av målsättningar (öppna mål och specifika mål) på motivation (intresse/njutning, press/spänning, upplevd motivation) och prestation (distans) i en promenaduppgift hos individer som inte utför regelbunden fysisk träning. Målsättning har visats vara den mest frekvent använda strategin inom interventioner för att öka fysisk aktivitet hos friska, inaktiva vuxna. LÄS MER

  2. 2. ”DE SÄGER ATT JAG HAR SCHIZOFRENI” En kvalitativ intervjustudie om arbetsterapeuters upplevelse av motivation till aktivitet under arbetsterapeutisk behandling hos personer med psykossjukdom

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Charlotta Järbrink; Ida Johansson; [2023-05-31]
    Nyckelord :Arbetsterapi; Motivation; Psykossjukdom; Kvalitativ design;

    Sammanfattning : Bakgrund Psykossjukdom kan medföra positiva symtom i form av exempelvis vanföreställningar och hallucinationer men även negativa symtom som känslomässig utslätning, viljelöshet och minskat målinriktat beteende. Nedsatt vilja och frånvaro av motivation är faktorer som försvårar vardagsaktiviteter såväl som behandlingsprocessen för personer med psykossjukdom. LÄS MER

  3. 3. Träning hos elitishockeyspelare efter avslutad karriär : En kvalitativ studie med före detta Elitishockeyspelare

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Idrottsvetenskap

    Författare :Kent Larsson; Hannes Matila; [2023]
    Nyckelord :Hockeybubblan; målsättning; tid;

    Sammanfattning : Introduktion Träning hos ishockeyspelare på elitnivå är någonting som hör till vardagen för dom under sin karriär, träningsvolymen och belastningen kan vara väldigt hög och är upp mot 10–22 timmar per vecka. Vad händer med träningsvanor när karriären är slut, vad driver dom till att fortsätta hålla sig aktiva. LÄS MER

  4. 4. Ett Framgångsrikt Ledarskap : En kvalitativ studie om ledare och utövares uppfattningar kring ledarskap inom idrottsvärlden

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :William Lundmark; Elias Lövstedt; Elsa Migchelsen Paulin; [2023]
    Nyckelord :Ledarskap; Idrott; Situationsanpassat ledarskap; Ledare; Utövare;

    Sammanfattning : Forskningsfrågor   Vad har ledare och utövare för uppfattning om ledarskap, och finns det några likheter och/eller skillnader?    Är egenskaper avgörande för ett framgångsrikt ledarskap?  Syfte Syftet med studien är att undersöka ledare- och utövares syn på ledarskap inom idrott och om olika egenskaper är avgörande för ett framgångsrikt ledarskap inom idrott.  Metod En kvalitativ studie har genomförts med en abduktiv ansats. LÄS MER

  5. 5. Varför sjunger du? En kvalitativ studie om målsättning och drivkraft hos elever med funktionsvariationer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Lina Johansson; [2022]
    Nyckelord :Elever med funktionsvariationer; Motivation; Salutogent förhållningssätt; Kreativ undervisning Students with functional variations; Salutogenic approach; Creative teaching; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Studien ”Varför sjunger du? - En kvalitativ studie om målsättning och drivkraft hos elever med funktionsvariationer” är en kvalitativ intervjustudie där målet är att utforska elever med funktionsvariationer och deras motivation till att utvecklas inom sång och musik. Varför sjunger de och hur jobbar deras pedagoger med att ta reda på elevernas mål och även nå sina egna undervisningsmål? Eleverna i studien är mellan 20 och 25 år gamla och går eller har gått en eftergymnasial utbildning med musik-, bild-, och teaterinriktning för personer med kognitiva och intellektuella funktionsvarianter. LÄS MER