Sökning: "Motivation självkänsla matematik"

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade orden Motivation självkänsla matematik.

  1. 1. Socioekonomiska status och dess påverkan på elevers prestation i matematik : Vilken roll spelar socioekonomisk status för elevers motivation, ängslan och prestation i matematik?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Avin Abdullah; [2023]
    Nyckelord :socioekonomisk status; låga prestationer i matematik; motivation och matematikängslan;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med forskningsbaserad kunskap om huruvida elevernas socioekonomiska status (SES) spelar roll för elevernas prestationer i matematik i grundskolan. Dessutom har studien för avsikt att undersöka hur elevers SES påverkar deras motivation och inställning till matematik. LÄS MER

  2. 2. Ett nödvändigt ont? : En studie om några elevers inställning kring bedömning och betyg ur ett specialpedagogiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Anette Arvidsson; Camilla Jansson; [2023]
    Nyckelord :bedömning; betyg; motivation; självkänsla; stress; styrdokument;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att utforska några elevers perspektiv kring bedömning och betyg samt hur det har påverkat deras skolgång. För att besvara syftets frågeställningar genomfördes en enkät med elever i årskurs 9 i fem skolor, från två olika kommuner. LÄS MER

  3. 3. När högstadieelever får säga sitt : En kvantitativ studie av elevers självskattning inom motivation, självkänsla, självtillit och självvärdering av matematikkunskaper

    M1-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Karin Karlsson; Annika Rönning Olsson; [2023]
    Nyckelord :Självtillit; självkänsla; självskattning av ämneskunskaper i matematik och motivation;

    Sammanfattning : Skolämnet matematik är för många elever ett utmanande ämne och motivation är en avgörande faktor för att lära sig och också orka kämpa vidare när det är svårt. Det finns olika teorier om vad som påverkar motivationen och i denna uppsats så har vi valt ut fyra teorier som vi undersökt närmare, för att se om det finns något samband mellan hur högstadieelever skattar sin självtillit, självkänsla, motivation och självvärdering av ämneskunskaper. LÄS MER

  4. 4. Lärarens uppfattning av kooperativt lärande i matematikundervisningen : Med elevernas motivation och självkänsla i fokus

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Isabelle Öberg; Emma Johansson; [2023]
    Nyckelord :elev; kooperativt lärande; lärare; matematikundervisning; motivation; självkänsla;

    Sammanfattning : Detta examensarbete undersöker vad lärare uppfattar om elevernas motivation och självkänsla vid arbete av kooperativt lärande i samband med matematikundervisningen. Vi har också valt att undersöka vad lärarna uppfattar om för- och nackdelar med att arbeta med kooperativt lärande med koppling till elevernas motivation och självkänsla. LÄS MER

  5. 5. Motivationens betydelse inom matematik : En studie om lärarens syn på motivationsfaktorer i matematik

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Carolina Jakobsson; Jenny Slånemyr; [2020]
    Nyckelord :Motivation; matematik; lärare; attityder; elever; faktorer;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker vilka faktorer som påverkar elevernas motivation förmatematikämnet. I studien undersöks hur lärare arbetar för att bibehålla elevers motivation. Hugo (2018) menar att läraren är den faktor som är mest betydelsefull för elevernas motivation. LÄS MER