Sökning: "Motivation till träning: en kvantitativ"

Visar resultat 1 - 5 av 42 uppsatser innehållade orden Motivation till träning: en kvantitativ.

  1. 1. Hur påverkar typen av motivation elevernas uppskattning till innehållet på idrottslektionen? : En kvantitativ studie om motivation och uppskattning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Anton Persson; [2024]
    Nyckelord :Idrott och hälsa; motivation; självbestämmandeteorin; uppskattning;

    Sammanfattning : Få gymnasielever uppnår idag rekommendationerna om fysisk aktivitet och löper då risk att inte uppnå de positiva effekterna för hälsa och välbefinnande. Motivation är centralt för att förklara olika beteenden och med hjälp av självbestämmandeteorin kan beteenden förstås och förklaras. LÄS MER

  2. 2. Äldre mäns önskemål och motivatorer till att delta i gruppträning på Uppsala kommuns Träffpunkter 65+

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Fysioterapi och beteendemedicin

    Författare :Katarina Lööv Parmklev; Jenny Karlsson; [2024]
    Nyckelord :Elderly; men; physical activity; group training; motivation;

    Sammanfattning : Bakgrund: Fysisk aktivitet (FA) ger goda hälsoeffekter för äldre, de rekommenderas att vara fysiskt aktiva på minst måttlig ansträngningsgrad under 150–300 minuter i veckan. Träffpunkter 65+ i Uppsala kommun erbjuder FA genom gruppträning men andelen män som deltar är liten. LÄS MER

  3. 3. När eleverna själva får välja! : En kvantitativ undersökning av måluppfyllelse och betyg vid ett inriktningsval i idrott och hälsa

    Master-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för fysisk aktivitet och hälsa

    Författare :Mathilda Appelgren; [2023]
    Nyckelord :Idrott och hälsa; gymnasiet; motivation; SDT; autonomi; betyg;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar: Syftet med studien var att undersöka hur en 2-årig intervention med ett inriktningsval i idrott och hälsa på gymnasiet samverkar med elevernas måluppfyllelse och betyg. Frågeställningarna var: Vilka eventuella skillnader i måluppfyllelse och betyg kan ses hos eleverna i interventionen jämfört med skolans övriga elever som läser samma kurs? Ytterligare frågeställningar var om detta såg olika ut för elever på yrkesförberedande program respektive högskoleförberedande program samt för flickor respektive pojkar. LÄS MER

  4. 4. Fysisk aktivitet hos gymnasieelever : En studie om motivation och hindrande faktorer

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för fysisk aktivitet och hälsa

    Författare :Hoger Najmadin; Felix Prins; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar  Studien syftar till att ta reda på samt jämföra vad som motiverar och eventuellt hindrar gymnasieungdomar i olika socioekonomiska områden till fysisk aktivitet (FA) på egen hand. Studiens frågeställningar var 1) För ungdomar i gymnasieåldern som är regelbundet fysiskt aktiva på egen hand, vilka är deras motivationsfaktorer samt anledningar till detta? 2) Skiljer sig dessa motivationsfaktorer och anledningar från ungdomar i samma ålder som är regelbundet aktiva i organiserad lagidrott? 3) Skiljer motivationsfaktorer och anledningar för fysisk aktivitet på egen hand mellan elever från skolor från olika socioekonomiska områden? 4) För ungdomar i gymnasieåldern som inte är regelbundet fysiskt aktiva på egen hand, vilka hinder upplever dom för att bli mer fysiskt aktiva på egen hand? Metod En kvantitativ enkätundersökning genomfördes på två gymnasieskolor i Stockholm. LÄS MER

  5. 5. Kartläggning av kvinnors självupplevda motivation- och träningsprestation i relation till menstruationscykeln : En longitudinell studie på fysiskt aktiva kvinnor

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för fysisk aktivitet och hälsa

    Författare :Jessica Jacobsson; Lidija Krakic; [2022]
    Nyckelord :fysisk aktivitet; menstruationscykel; menstruation; träning; motivation; prestation; hälsa; kvinnohälsa; hormoner; PMS; menstruationsfaser;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Studiens syfte är att kartlägga kvinnors självupplevda motivation- och träningsprestation i relation till menstruationscykeln tre faser: tidig follikelfas (fas 1), sen follikel-ägglossningsfas (fas 2) och lutealfas (fas 3). Frågeställningarna är:  - Finns det några skillnader mellan menstruationscykelns tre faser för motivation före och under träning? - Finns det några skillnader mellan menstruationscykelns tre faser för prestation under träning? Metod Metoden som användes är en kvantitativ forskningsmetod där studiedesignen är en longitudinell kohortstudie. LÄS MER