Sökning: "Movie analysis"

Visar resultat 1 - 5 av 125 uppsatser innehållade orden Movie analysis.

  1. 1. A licence to drive, is not a licence to drive like James Bond : En kvalitativ textanalys av två bilscener från filmen Spectre, ur ett machokultursperspektiv.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap; Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Dora Blidovic; Josefine Olsson; [2019]
    Nyckelord :Machokultur; män; populärkultur; James Bond; film; bilkörning;

    Sammanfattning : This study focuses on how the popular culture maintains the so called macho culture through the action character James Bond. The macho culture imposes an unhealthy demand for men to be masculine, which affects their mental health. The two longest car scenes are examined in the latest Bond movie Spectre (2015). LÄS MER

  2. 2. Tjuv, polis och bortglömda offer : En innehållsanalys av Helikopterrånet i svensk kvällspress mellan 2009 och 2010

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ); Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Rasmus Björe; Gustav Backlund; [2019]
    Nyckelord :Helicopter robbery; crime journalism; media and crime; framing theory; tabloid; Aftonbladet; Expressen; spectacular crime; police; victims; culprits;

    Sammanfattning : The purpose of the study was to examine how Sweden’s two biggest tabloids, Aftonbladet and Expressen, frame spectacular crime and specifically how they covered the Helicopter robbery that occurred in 2009. We identified three main participants in the story, the police, the culprits and the victims. LÄS MER

  3. 3. Porträttering av karaktärer med psykisk ohälsa i skräckfilm : En semiotisk analys av porträttering av psykisk ohälsa i skräckfilm.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap; Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Johanna Eriksson; Annie Österdahl; [2019]
    Nyckelord :Mental illness; stereotypes; horror movies; attitude; deviant behavior; Psykisk hälsa; stereotyp; skräckfilm; förhållningssätt; avvikande beteende.;

    Sammanfattning : Syftet av denna kvalitativa studie var att undersöka hur karaktärer som framställs med psykisk ohälsa porträtteras i skräckfilm samt hur de övriga karaktärerna i filmerna förhåller sig till dem. Med hjälp av semiotiska analysverktyg, neoformalism och stereotypiska kategorier som teori och metod avslöjade vi underliggande meningar i filmerna genom att observera karaktärernas beteende och estetiska egenskaper i bakgrunden. LÄS MER

  4. 4. The Superman Speaks and the Wonder Woman Keeps Quiet : Men and Women's Speech in Contemporary Superhero Movies

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Rebecka Åhl; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : This qualitative study aims to investigate how gender is reflected through language in the two superhero movies Wonder Woman and Man of Steel. Emphasis is put on five linguistic markers that have been found to differ between female and male speakers. These markers are: amount of speech, interruptions, questions, minimal responses and hedges. LÄS MER

  5. 5. Platsens roll i filmen : En flerfallsstudie om destinationsvarumärken inom filmturism

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE); Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

    Författare :Jessica Hedström; Sara Rydhard; [2019]
    Nyckelord :Filmtourism; filmtourists; destination brands; storyline; storytelling; commercialisation; image; place identity; Filmturism; filmturister; destinationsvarumärken; storyline; storytellning; kommersialisering; image; platsidentitet;

    Sammanfattning : Syfte och Forskningsfråga Följande flerfallsstudie behandlar relationen mellan fenomenet filmturism och destinationsvarumärken. Utifrån fenomenet ställer studien frågan vilka förutsättningar film skapar för uppbyggnad av destinationsvarumärken. LÄS MER