Sökning: "Multicultural School"

Visar resultat 1 - 5 av 295 uppsatser innehållade orden Multicultural School.

  1. 1. Historiekulturens relation till undervisningen : En översikt av forskning som utforskar samspelet mellan historiekultur och undervisning.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Kevin Kajjimu; Jakob Altun; [2024]
    Nyckelord :education; history culture; historical representation; influence; students; historiekultur; historisk representation; inflytande; studenter; utbildning;

    Sammanfattning : Through history it becomes possible to examine how societies in the past were structured and what has happened in the past. The school classroom is a common place to get knowledge and understanding of this subject through the history subject, which continually has to make changes to fit the standards of the multicultural society. LÄS MER

  2. 2. Utmaningar med religionskunskapsundervisning på en mångkulturell skola i Sverige

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Avi Naser; Frida Willingfors Rangfors; [2024]
    Nyckelord :Inkludering; klassrumsmiljö; kontroversiella frågor; kulturell mångfald; religionskunskaps undervisning; religiös mångfald; safe space; undervisningsstrategier;

    Sammanfattning : I denna uppsats studeras de utmaningar som religionskunskapslärare möter i dagens mångkulturella skola i Sverige, specifikt inom högstadiet och gymnasiet. Denna analys tar sitt avstamp i religionskunskapslärarens uppdrag att undervisa om religionskunskap i en sekulariserad heterogen skolmiljö, där majoriteten av elever har olika bakgrunder, religioner och kulturer. LÄS MER

  3. 3. “It is an act of rebellion” The Intersectional Perspective on Bilingual Schools Experiences in Israel’s Ethnic Conflict

    Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för kulturgeografi och ekonomisk geografi; Lunds universitet/LUMID International Master programme in applied International Development and Management

    Författare :Mariia Medvedeva; [2024]
    Nyckelord :Bilingual Schools; Education in Ethnic Conflict; Identity; Israel; Politics of Belonging; Social Sciences;

    Sammanfattning : In the reality of Israel’s educational system, it is highly unlikely that Arab and Jewish students will ever meet at school. Within this state-segregated context, bilingual multicultural education, while having the potential to act as a catalyst for change and promote intercultural dialogue, remains on the brim of academic interests. LÄS MER

  4. 4. Global Connection Chronicles: Building Bridges, Not Walls. - Exploring Business Sweden's Dynamic International Relationships in The African Market in terms of Trust, Commitment, Communication, and Culture.

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Graduate School

    Författare :Dalia Adawi; Diana Kebedom; [2023-09-07]
    Nyckelord :International business relationship; Trust; Commitment; Communication; Creating -; Developing -; and Dissolving B2B relationships; Multicultural Business; Business Sweden; South Africa; Kenya;

    Sammanfattning : As the world continues to globalize at a fast pace, the trust, commitment, and communication that are the foundations of successful business-to-business (B2B) relationships may change. Especially in today's world of competing worldviews and increasing intergroup tensions, how do businesses strike this fine balance? Globalization accelerates and changes commercial ties, overlapping linguistic and cultural barriers, social tradition, etc. LÄS MER

  5. 5. ” […] Är det rätt att tvinga svenska barn att gå i skolor med ghetto barnen? […]” : En kvalitativ studie om hur skolsegregation och skolval kan konstrueras på Flashback forum

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Helena Duarte Bellucci; Rita Yakoub; [2023]
    Nyckelord :Sociology; qualitative content analysis; school segregation; stigma; the figuration of established and outsiders; us- and them perspective; Sociologi; kvalitativ innehållsanalys; skolsegregation; stigma; figurationen om etablerade-outsiders; vi- och demperspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur några röster på Flashback forum problematiserar mångkulturalitet i segregerade skolor i förhållande till skolval. Tidigare forskning visar att föräldrar med svensk bakgrund undviker mångkulturella och stigmatiserade bostadsområden, när det kommer till val av skola för deras barn. LÄS MER