Sökning: "Multikulturell skola"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden Multikulturell skola.

  1. 1. Interkulturell- och visuell litteracitet som didaktiskt verktyg för att utveckla medielitteracitet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Maria Anderberg; Amy Lilja; [2022]
    Nyckelord :Andrafiering; identitet; interkulturell; interkulturell litteracitet; interkulturell didaktik; kollaborativt lärande; maktordningar; medielitteracitet; multikulturell; multimodalitet; normer; visuell litteracitet;

    Sammanfattning : Ungdomar växer upp i en multikulturell kontext där kulturer, åsikter, språk och normer blandas till nya kulturer. För att förstå det samhälle de växer upp till och de visuella uttryck de möter behöver de ett verktyg, interkulturell litteracitet. LÄS MER

  2. 2. Globalisering och den Svenska Skolvärlden : Politiska och internationella influenser över utbildning och hur globalisering som fenomen kan behandlas i klassrummet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

    Författare :Rickard Högström Hadfy; [2019]
    Nyckelord :Globalism; Internationalisering; Globalisering; Skola; Samhällskunskap; Sociologi; konstruktivism; Multikulturell och Mångfald;

    Sammanfattning : Globalization is a fascinating concept mostly because of its influence on the world and the systems within it. The external factors in the surrounding world can make any country adapt to new ways of thinking. This effect has come to impact how education works and evolves and in what way education should persist. LÄS MER

  3. 3. Eurhythmics and Body-based Music Education- Methods for Increasing Mutual Integration

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Katarina Lundberg; [2015]
    Nyckelord :Educational Sciences; Mutual Integration; Cultural Diversity; Body-based Music Education; Eurhythmics; El Sistema; utbildningsvetenskap; musikpedagogik; ömsesidig integration; kulturell mångfald; rörelsebaserad musikundervisning; rytmikpedagogik; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att rapportera hur rytmikpedagogik och rörelsebaserad musikundervisning kan bidra till ömsesidig integration bland elever i en multikulturell svensk skola. Jag har genomfört en studie där jag kombinerar en internetbaserad enkät med en fokusgruppsintervju. LÄS MER

  4. 4. Genus i historieundervisningen- En lägesanalys av hur genus införs, tillämpas och förmedlas på en multikulturell skola i Malmö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Linnea Isljung; Shkurte Momcilla; [2012]
    Nyckelord :genus; pedagogik; multikultur; normer;

    Sammanfattning : Sammanfattning/ AbstractVi har i vårt examensarbete granskat ett utvecklingsarbete med genus med på engrundskola med förhoppningen att detta kan ha en positiv inverkan på enutbildningsinstitution. I vår lägesanalys har vi granskat utvecklingsarbetet utifrånintervjuer och observationer för att undersöka vilka pedagogiska verktyg som användsför införandet och mottagandet av genus på Stenkulaskolan. LÄS MER

  5. 5. Klassrumsinteraktion på högstadiet-är lyssnandet en svårfångad färdighet?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Avdelningen för humaniora

    Författare :Maria Hjelte; [2012]
    Nyckelord :listening; interaction; leadership; gender; secondary school; multicultural; lyssnandet; interaktion; ledarskap; genus; högstadiet; multikulturell;

    Sammanfattning : Detta examensarbete studerar lyssnandet på högstadiet i en skola i en medelstor kommun i Sverige. Arbetets syfte har varit att undersöka hur lärare och elever når fram till varandra i klassrummet. LÄS MER