Sökning: "Multimodality"

Visar resultat 11 - 15 av 231 uppsatser innehållade ordet Multimodality.

  1. 11. Multimodalitet i barnbibliotekariers läsfrämjande arbete

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Peter Cliffordson Weicht; Nina Höglund; [2023]
    Nyckelord :läsfrämjande; läslust; multimodalitet; socialsemiotik; sociokulturell teori; barnbibliotekarier;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to gain an understanding in children’s librarians usage of multimodal tools and different methods for expression in their work regarding promoting reading activities, in a public library context, and what effect these methods and tools have on the children participating in such activities. Empirical content was gained in the vein of qualitative studies through semi structured interviews with five children’s librarians. LÄS MER

  2. 12. Human and Robot Narrator: How Gestures Affect Comprehension and Recollection

    Master-uppsats, Lunds universitet/Kognitionsvetenskap

    Författare :Johannes Rosenfrost; [2023]
    Nyckelord :Cognitive Science; Cognition; Embodiment; Humanoid Robots; Social Robots; HRI; Human-Robot-Interaction; Social Interaction; Robotics; Linguistics; Communication; Multimodality; Non-verbal; Gestures; Narration; Comprehension; Recollection; Social Sciences;

    Sammanfattning : This thesis investigated if a human or a robot narrator affected listeners’ comprehension and memory recollection similarly in a narrative story. 103 participants (MeanAge = 35) were recruited to an online experiment to investigate if gestures affected the participants’ narrative comprehension and recollection more than a narrator that did not produce gestures. LÄS MER

  3. 13. Olika barn behöver olika saker : En kvalitativ studie om svensklärares medvetenhet om användningen av multimodalitet och meningsskapande resurser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Ronja Eliasson; [2023]
    Nyckelord :multimodality; meaning-making recourses; grades 4–6; Swedish subject; design for learning; multimodalitet; meningsskapande resurser; årskurs 4–6; svenskämnet; design för lärande;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar att lärare med hjälp av multimodalitet och meningsskapande resurser kan skapa meningsskapande undervisning som främjar elevers lärande men att det finns hinder i form av lärares kompetens och tolkning av styrdokumenten. Syftet med denna studie är att få en inblick i hur några svensklärare tillsammans uppfattar och beskriver hur de skapar multimodala lärandesituationer i ämnet svenska för årskurs 4–6. LÄS MER

  4. 14. The Class of Us: A Study Across Several Schools in Sweden Comparing the EFL Comprehension of Playing the Video Game The Last of Us Versus Viewing the Television Adaptation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Engelska

    Författare :Robert Bång; Simon Torffvit; Anton Grandi; [2023]
    Nyckelord :Comparative; Comparative Study; Quantitative; English; EFL; English as a Foreign Language; SLA; Second Language Acquisition; Comprehension; Test; Video Games; Video Game; CALL; Computer assisted language learning; The Last of Us; TLoU; The Last of Us: Remastered; Naughty Dog; PlayStation; HBO; Home Box Office; Game; Games; Computer Games; Skolverket; Upper Secondary School; Gymnasiet; Gymnasieskolan; Sweden; Control Group; Immersion; Multimodality; Interactivity; Interactive; Television; Television series; Media; Audiovisual media; Audiovisual; Large-scale; Gender; Program; Video Game Literacy; Game Literacy; Narrative; Educational; Serious Games; Mature; Problem of Content; Attitudinal; Survey; Likert-scale; Likert; Interventionist; Narratology; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Contemporary English as a foreign language (EFL) classrooms in upper secondary schools in Sweden make frequent use of receptive media such as movies and television to facilitate language learning. The more interactive medium of video games is seldom used for the same purpose, despite previous research indicating that the added layer of interactivity can bring benefits such as improvements to vocabulary, written production and reading comprehension. LÄS MER

  5. 15. Jag såg att du sa : En kvalitativ intervjustudie om alternativ och kompletterande kommunikation inom dramapedagogisk verksamhet

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Hanna Svensson; [2023]
    Nyckelord :Educational drama; AAC; didactic design; multimodality; language development; Dramapedagogik; AKK; didaktisk design; multimodalitet; språkutveckling;

    Sammanfattning : I den här studien har jag undersökt hur tre dramapedagoger arbetar med AKK (alternativ och kompletterande kommunikation) inom dramapedagogisk verksamhet. Frågeställningarna som studien utgår från är: på vilket sätt och i vilket syfte tillämpar dramapedagogerna alternativ och kompletterande kommunikation i dramaverksamheten? samt hur kan dramapedagogernas syfte och tillvägagångssätt med alternativ och kompletterande kommunikation i dramaverksamheten tolkas utifrån ett designteoretiskt perspektiv? Studien har genomförts med en kvalitativ metod och genom semistrukturerade intervjuer. LÄS MER