Sökning: "Muntliga framställningar"

Visar resultat 1 - 5 av 45 uppsatser innehållade orden Muntliga framställningar.

  1. 1. "Min roll är viktig, den kan stärka dem" En kvalitativ intervjustudie om muntliga framställningar av roller, kultur och samspel inom svenska häkten.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Elsa Skaar; Josephine Åsander; [2023]
    Nyckelord :Emotionellt lönearbete; yrkeskultur; yrkesroll; Kriminalvården; svenska häkten.; Social Sciences;

    Sammanfattning : Trots den överväldigande kritiken riktad mot svensk häktesverksamhet, kvarstår en brist på forskning inom området. För att utforska området syftar därmed denna studie till att undersöka muntliga framställningar om samspel, kultur och roller bland svenska kriminalvårdare med hjälp av följande forskningsfrågor: 1. LÄS MER

  2. 2. Talängsliga elevers muntliga utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Natalie Lundgren; Linn Kempe; [2023]
    Nyckelord :Gymnasieskolan; lärmiljö; muntlig framställning; svenska; talängslan;

    Sammanfattning : Dagens samhälle ställer allt högre krav på muntlig förmåga, i synnerhet i arbetslivet där allt fler yrken kräver hög muntlig kompetens. I takt med att kraven ökar blir talängslan ett allt större problem som leder till att talängsliga personer känner starka olustkänslor och därför undviker att tala inför andra människor. LÄS MER

  3. 3. Konstruktion av skolmotivation och socialpedagogik : En kvalitativ analys av professionellas muntliga framställningar om motivationshöjande arbete med elever i gymnasieskolan

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Danilo Figueroa Toro; Emelie Gall; [2023]
    Nyckelord :High School; Relationship; Participation; Autonomy; Motivation; Gymnasiet; Relation; Delaktighet; Autonomi; Motivation;

    Sammanfattning : Syfte med föreliggande studie är att bidra till kunskapsutveckling relaterat till professionellas muntliga framställningar om professionellas motivationshöjande arbete med elever på gymnasiet. Studiens teoretiska utgångspunkt är socialkonstruktivism eftersom de professionellas motivationshöjande arbete med eleverna är ett socialt fenomen präglat av sociala interaktioner och relationer. LÄS MER

  4. 4. Elevers talrädsla i gymnasiet : En kvalitativ studie om hur elevers talrädsla påverkar deras självförtroende i ämnet svenska på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Helin Levin; [2023]
    Nyckelord :Gymnasiet; Kvalitativ; Muntlig framställning; Svenska 3; Strategier; Talrädsla;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur elevers talrädsla påverkar deras självförtroende i ämnet svenska på gymnasiet. Studien syftar även till att undersöka vilken typ av stöd och vilka strategier elever behöver samt hur lärare kan hjälpa elever att övervinna talrädsla för att öka deras självförtroende i samband med undervisningen i ämnet svenska. LÄS MER

  5. 5. Att göra sin röst hörd : En kvalitativ intervjustudie med lärare och elever i årskurserna F–6 om talängslan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Olivia Söderman Skans; Noomi Borgman Hejdenberg; [2022]
    Nyckelord :Talängslan; Klassrumsklimat; Relationer; Trygghet; Talsituationer;

    Sammanfattning : Talängslan handlar om att en person är rädd för att tala inför publik vilket enligt tidigare forskning kan leda till diagnosen social fobi. Syftet med den här studien är att bidra med kunskap om vilka arbetssätt som lärare använder när de arbetar med talängsliga elever samt att belysa hur elever upplever olika talsituationer där de får tala högt inför klasskamraterna. LÄS MER