Sökning: "Muntligt svenska"
Visar resultat 1 - 5 av 98 uppsatser innehållade orden Muntligt svenska.
1. Uttalet i undervisningen : En kvalitativ studie om fransklärares uppfattningar om, och beskrivningar av, muntlig språkformulering i grund- och gymnasieskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Uttalet är en väsentlig del av den muntliga språkformuleringen och en medveten användning av prosodi kan bidra till utvecklingen av ett begripligt uttal vilket i sin tur underlättar kommunikationen. Syftet med föreliggande studie har därför varit att få förståelse för hur fransklärare i grund- och gymnasieskolan arbetar med uttalet, det vill säga ljud och prosodi, vid muntlig språkframställning. LÄS MER
2. Hur vi kommer över talrädsla i svenskämnet : en fenomenografisk studie på gymnasieelever
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Syftet med denna studie var att bidra med kunskap om de strategier som elever i gymnasiet ansåg vara stödjande för att övervinna talrädsla och svensklärares användningsområde för dessa strategier i klassrummet. Metoderna som användes var enkät och fenomenografisk intervju. LÄS MER
3. "Hej, nu är jag här och tigger igen" : En kvalitativ studie om skam och ekonomiskt bistånd.
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier (from 2013)Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka socialsekreterares föreställningar om skamkänslor hos kunder på ekonomiskt bistånd. För att uppnå studiens syfte valdes en kvalitativ metod i form av intervjuer med fem socialsekreterare. LÄS MER
4. “Lärare förstår inte hur jobbigt det är” : talängsliga elevers upplevelser av muntliga situationer i svenskämnet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Denna studie avser att bidra med kunskaper och insikter gällande elever som upplever talängslan inför muntliga situationer i svenskämnet. Studiens syfte är att redogöra för vad som bidrar till talängslan samt hur elevers förutsättningar inför muntliga situationer ser ut. LÄS MER
5. Vad ska vi läsa idag? En kvalitativ studie av litteracitetspraktiker och litteracitetshändelser i studiehandleding på modersmål
Master-uppsats,Sammanfattning : Uppsatsen behandlar studiehandledning på modersmål och textens betydelse i dessa sammanhang. Syftet är att undersöka vilka litteracitetshändelser och litteracitespratiker som realiseras i den observerade studiehandledningen. LÄS MER