Sökning: "Muntligt"

Visar resultat 16 - 20 av 495 uppsatser innehållade ordet Muntligt.

  1. 16. "Hej, nu är jag här och tigger igen" : En kvalitativ studie om skam och ekonomiskt bistånd.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier (from 2013)

    Författare :Emilia Catibusic; Ukabed Sheybani; [2023]
    Nyckelord :social worker; social assistance; claims; shame; socialsekreterare; ekonomiskt bistånd; bidrag; skam;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka socialsekreterares föreställningar om skamkänslor hos kunder på ekonomiskt bistånd. För att uppnå studiens syfte valdes en kvalitativ metod i form av intervjuer med fem socialsekreterare. LÄS MER

  2. 17. Elever som har svårt att tala inför grupp : En kvalitativ studie av elevers upplevelser av svårigheterna med att kommunicera muntligt inför grupp på engelska.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Markus Nilsson; [2023]
    Nyckelord :engelska; talängslan; grundskolan; redovisa; stress;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att ta reda på elevers upplevelser av svårigheterna med att kommunicera muntligt inför grupp på engelska i skolmiljö. Vidare syftar studien till att ta reda på vad eleverna anser ligger bakom svårigheterna, samt vad deras erfarenheter är kring framgångsfaktorer för att motverka talängslan. LÄS MER

  3. 18. Teachers’ Beliefs on Oral Corrective Feedback for Young EFL Learners : Lärares uppfattningar om muntligt rättande feedback för unga elever i engelskundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Diana Mokre; Arta Sheqi; [2023]
    Nyckelord :oral corrective feedback; feedback strategies; EFL; young learners; speaking; teacher beliefs;

    Sammanfattning : When supporting students’ language development, English as a Foreign Language (EFL) teachers use different scaffolding methods, such as Oral Corrective Feedback (OCF). This method’s purpose is to assist learners’ oral language skills, and there are various strategies that can be utilised in an input providing or output prompting manner. LÄS MER

  4. 19. Nutritionstillförsel efter intensivvård

    Master-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för omvårdnad

    Författare :Kristina Kilsand; [2023]
    Nyckelord :Energy- and protein intake; intensive care patient; mobility; muscle strength; Energi- och proteinintag; intensivvårdspatient; rörlighet; muskelkraft;

    Sammanfattning : Bakgrund: Att råka ut för en kritisk sjukdom som kräver intensivvård kan medföra en snabb reducering av muskelmassa och en samtidig muskelsvaghet. Förändringar som även är associerade med förlängd sjukhusvistelse, en minskning av den funktionella återhämtningen efter utskrivning och som kan resultera i en försämrad livskvalitet för patienten. LÄS MER

  5. 20. Ögonsjuksköterskans erfarenhet av diabetespatienters besök vid ögonbottenfotografering : En kvalitativ intervjustudie

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)

    Författare :Therese Bengtsson; Matilda Petersson; [2023]
    Nyckelord :Diabetic patients; Experience; Fundus photography; Ophthalmic nurse; Diabetespatienter; Erfarenhet; Ögonbottenfotografering; Ögonsjuksköterska;

    Sammanfattning : Bakgrund: Diabetesretinopati är en av de vanligaste komplikationerna vid diabetes, och idag finns det en nollvision för allvarlig synskada hos diabetespatienter. Det går att upptäcka diabetesretinopati i ett tidigt skede om regelbunden ögonbottenfotografering görs. LÄS MER