Sökning: "Music creation"

Visar resultat 11 - 15 av 202 uppsatser innehållade orden Music creation.

  1. 11. The Influence of Artificial Intelligence on Songwriting : Navigating Attribution Challenges and Copyright Protection

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Karin Norberg; Othilia Norell; [2023]
    Nyckelord :Artificial Intelligence; Attribution; Copyright; Machine Learning; Music; Natural Language Processing; Royalties; Songwriting;

    Sammanfattning : This report explores the evolving landscape of songwriting and copyright protection, with a focus on the influence of Artificial Intelligence (AI). It highlights the need for objective measures of attribution in music co-creation, including collaborations involving AI. LÄS MER

  2. 12. Upphovsrätt i den digitala musikmarknaden : Tillvägagångssätt vid dubbelskapande och ouppsåtlig efterbildning

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Simon Michael Weidersjö; [2023]
    Nyckelord :upphovsrätt; musikbranschen; digitalisering; plagiering; dubbelskapande; copyright; immaterialrätt; massproduktion; musikjuridik;

    Sammanfattning : Musikbranschen har genomgått ett paradigmskifte på grund av digitaliseringen och möjligen behöver den optimeras för att vara bättre lämpad i den digitala musikmarknaden. Den här studiens målsättning har varit att ta reda på hur upphovsrättigheterna påverkats av denna förändring och fånga upp uppfattningar från yrkesaktiva i musikbranschen. LÄS MER

  3. 13. Echoes of the past: A Qualitative Study on Personal and Historical Nostalgia and their Impact on Consumer Identity

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Filippa Möller; Linnéa Wrobel; [2023]
    Nyckelord :Nostalgia; personal nostalgia; historical nostalgia; Consumer Culture Theory CCT ; Belk; Goffman; Holt; identity; identity myths; self-presentation; possessions; consumption; Business and Economics;

    Sammanfattning : Thesis Purpose: The purpose of this study is to explore young consumers' identity creation in the context of nostalgic consumption and marketing. The study seeks to deepen the understanding of how young consumers construct their identities by exploring the impact of two forms of nostalgia, personal and historical. LÄS MER

  4. 14. Bättre tillsammans? : En kvalitativ studie om motiven bakom samarbete med inriktning på fristående artister

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)

    Författare :Louise Gabrielsson; Ellen Jernetz; Alicia Sundin; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Bakgrund: Samarbete är inget nytt fenomen inom skapandet av musik men under de senaste åren har statistik påvisat en ökning av samarbeten mellan artister. Denna identifierade trend av samarbete har ett behov av att undersökas för att få en förståelse för vilka motiv artister har för att inleda dessa samarbeten. LÄS MER

  5. 15. More Than a Music Artist? A qualitative study on consumer archetypes through the dynamics of fan-artist parasocial relationships

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Francesca Scriboni; Yasmine Ferchichi; [2023]
    Nyckelord :Parasocial Relationships; Fan-artist Engagement; Personal Branding; Content Creation; Consumer Attitudes; Fan Support; Fan Investments; Consumer Archetypes; Music Industry; K-pop Industry; Business and Economics;

    Sammanfattning : Thesis Purpose: This study examines how parasocial relationships between music artists and fans foster a plethora of different consumer attitudinal outcomes, with the purpose to provide clarity through the shaping of distinct consumer archetypes, while offering in this way practical insights for marketers and industry professionals. The context of K-pop is used to delve deeper into the understanding of the use of the parasocial sphere in the music industry scenario. LÄS MER