Sökning: "Music teacher identity"
Visar resultat 1 - 5 av 32 uppsatser innehållade orden Music teacher identity.
1. Instrumentalpedagogers syn på musikalisk bredd och dess betydelse för undervisning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälleSammanfattning : I detta arbete undersöks instrumentalpedagogers syn på musikalisk bredd och dess betydelse för undervisningen. Genom intervjuer med yrkesverksamma instrumentalpedagoger och musiker utforskas frågor kring yrkesidentitet och yrkesroll med fokus på hur pedagogerna uppfattar sig själva som både pedagoger och musiker på sina huvud- och biinstrument, och hur detta påverkar deras undervisning. LÄS MER
2. Känslokapslen - ett riktigt spaceat musikaliskt äventyr : Bakom kulisserna: Identiteten som konstnär och pedagog i skapandet av musikföreställning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : This study contains a formative part in the shape of a musical preformance developed for preschool. The preformance was created with a pedagogical mindset where we wanted to convey emotions to children trough music. LÄS MER
3. Min musik, min kultur : En kvalitativ studie om musiklärares syn på mångkulturellt lärande
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitetSammanfattning : This study has aimed to contribute to the learning and understanding of how music teachers interpret and teach the concept of multiculturalism. Music teacher have the task of teaching to promote students’ understanding of different musical cultures, while their teaching is increasingly rooted in Western musical traditions. LÄS MER
4. "Den första musikläraren som kom måste ju garanterat varit en musiker": En fenomenografisk studie om musiklärares förväntningar och förutsättningar till ett musikerskap under ett yrkesliv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i MalmöSammanfattning : Intresseområdet som la grunden för studien baseras på våra egna tankar om att upprätthålla ett musikerskap i kombination med vårt framtida arbete som musiklärare. Syftet med studien är att undersöka musiklärares uppfattningar kring deras eget musikerskap i kombination med en musiklärargärning. LÄS MER
5. Genre - Som man bäddar får man ligga : En kvalitativ intervjustudie med sånglärare på kulturskolan och deras relation till genrer i och utanför klassrummet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)Sammanfattning : Syftet med denna studie är att belysa arbetet med genrebreddning inom sångundervisning på kulturskola och identifiera vilken betydelse sånglärares utbildning och musikaliska bakgrund har för elevers möjligheter att få sjunga olika genrer. Forskningsfrågorna är följande: Vilka möjliga mönster finns mellan lärares undervisning och deras egna genreintresse, musikaliska identitet och utbildning? Hur talar sånglärare på kulturskolan om sitt arbete med genrebreddning? Tidigare forskning om ämnet visar starka kopplingar mellan genre och identitet, samt att undervisningen påverkas av lärarens musikaliska bakgrund. LÄS MER