Sökning: "Music teacher identity"

Visar resultat 1 - 5 av 32 uppsatser innehållade orden Music teacher identity.

  1. 1. Instrumentalpedagogers syn på musikalisk bredd och dess betydelse för undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Edvin Lagg; [2023]
    Nyckelord :Professional identity; Professional role; Music teacher; Musician; Music pedagogy; Main instrument; Secondary instrument.; Yrkesidentitet; Yrkesroll; Musiklärare; Musiker; Musikpedagogik; Huvudinstrument; Biinstrument.;

    Sammanfattning : I detta arbete undersöks instrumentalpedagogers syn på musikalisk bredd och dess betydelse för undervisningen. Genom intervjuer med yrkesverksamma instrumentalpedagoger och musiker utforskas frågor kring yrkesidentitet och yrkesroll med fokus på hur pedagogerna uppfattar sig själva som både pedagoger och musiker på sina huvud- och biinstrument, och hur detta påverkar deras undervisning. LÄS MER

  2. 2. Känslokapslen - ett riktigt spaceat musikaliskt äventyr : Bakom kulisserna: Identiteten som konstnär och pedagog i skapandet av musikföreställning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Hanna Norrman; [2023]
    Nyckelord :Artist; Identity; Music didactic; Pedagogy; Performing arts; Preschool; Förskola; Identitet; Konstnär; Musikdidaktik; Pedagogik; Scenkonst;

    Sammanfattning : This study contains a formative part in the shape of a musical preformance developed for preschool. The preformance was created with a pedagogical mindset where we wanted to convey emotions to children trough music. LÄS MER

  3. 3. Min musik, min kultur : En kvalitativ studie om musiklärares syn på mångkulturellt lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Simon Frick-Spejare; [2022]
    Nyckelord :Multiculturalism; Ethnocentrism; Ethnomusicology; Intercultural learning; Mångkulturalitet; Etnocentrism; Musiketnologi; Interkulturellt lärande;

    Sammanfattning : This study has aimed to contribute to the learning and understanding of how music teachers interpret and teach the concept of multiculturalism. Music teacher have the task of teaching to promote students’ understanding of different musical cultures, while their teaching is increasingly rooted in Western musical traditions. LÄS MER

  4. 4. "Den första musikläraren som kom måste ju garanterat varit en musiker": En fenomenografisk studie om musiklärares förväntningar och förutsättningar till ett musikerskap under ett yrkesliv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Sara Kowalski; Love Becker; [2022]
    Nyckelord :Kompetensutveckling; Livslångt lärande; Musiker; Musikerskap; Musiklärare; Yrkesidentitet; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik Lifelong learning; Musician; Musicianship; Music teacher; Professional development; Professional identity; Educational science; Music Education; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Intresseområdet som la grunden för studien baseras på våra egna tankar om att upprätthålla ett musikerskap i kombination med vårt framtida arbete som musiklärare. Syftet med studien är att undersöka musiklärares uppfattningar kring deras eget musikerskap i kombination med en musiklärargärning. LÄS MER

  5. 5. Genre - Som man bäddar får man ligga : En kvalitativ intervjustudie med sånglärare på kulturskolan och deras relation till genrer i och utanför klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Julia Nylander; [2022]
    Nyckelord :singing; genre breadth; municipal school of arts; interviews; socio cultural perspective  ; sång; genrebreddning; kulturskola; intervjuer; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att belysa arbetet med genrebreddning inom sångundervisning på kulturskola och identifiera vilken betydelse sånglärares utbildning och musikaliska bakgrund har för elevers möjligheter att få sjunga olika genrer. Forskningsfrågorna är följande: Vilka möjliga mönster finns mellan lärares undervisning och deras egna genreintresse, musikaliska identitet och utbildning? Hur talar sånglärare på kulturskolan om sitt arbete med genrebreddning? Tidigare forskning om ämnet visar starka kopplingar mellan genre och identitet, samt att undervisningen påverkas av lärarens musikaliska bakgrund. LÄS MER