Sökning: "Musical Performance Anxiety"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden Musical Performance Anxiety.

  1. 1. Trygga Rum: En studie kring separation, kropp och känsla i könsseparatistiska musiksammanhang

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kulturvetenskaper

    Författare :Moa Benjaminsson Randén; Vendela Holmberg; [2023-04-17]
    Nyckelord :Separatism; normativity; gender performativity; claiming space; separatist music rooms; the gender disciplining gaze; music practice; feminism; emotion;

    Sammanfattning : The aim of this study was to investigate how participants and organisers of separatist musical contexts experience the environment within these spaces based on norms, emotions and body. The theoretical framework mainly draws on Sara Ahmed’s (2014) theories on body and affect written in The Cultural Politics of Emotion. LÄS MER

  2. 2. Experiencing Lockrop : A phenomenological approach to contemporary practice of Swedish herding calls

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för musikvetenskap

    Författare :Elizabeth Carlyon; [2023]
    Nyckelord :herding calls; folk music; lockrop; forest; nature; ethnography; music; ethnomusicology; phenomenology; performance; well-being; performance anxiety; aesthetics; interview; participant-observation; autoethnography; kulning; Sweden; musical practice;

    Sammanfattning : The purpose of this master’s thesis is to gain knowledge and understand of contemporary lockrop(Swedish herding calls) practices from the perspectives of those who engage with it. It aims to dothis by paying close attention to the nuanced phenomenological aspects that may shape experiencewithin the moment in which practice occurs. LÄS MER

  3. 3. How to apply Emotional Intelligence in music performance, practise, and working environments

    Master-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för klassisk musik

    Författare :David Howie; [2023]
    Nyckelord :Emotional Intelligence; performance anxiety; practise; flow; ensemble;

    Sammanfattning : The purpose of this thesis is to examine the benefit of emotional intelligence on musical development and performance. The paper sets out to explore how purposeful applications of emotional intelligence can benefit a musician's ability to manage; performance anxiety, musical development, focus and flow, and working successfully with others in ensemble environments. LÄS MER

  4. 4. Scenskräck : -En studie om musikers upplevelser av nervositet och stress kopplat till scenframträdanden samt vilka lärdomar som kan föras vidare till musik- studerande på gymnasiet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University

    Författare :Björn Rosenqvist; Marcus Olsson; [2023]
    Nyckelord :Musical performance anxiety; Stage fright; Musiker; Musikundervisning; Nervositet; Scenskräck; Stress;

    Sammanfattning : Scenskräck - En studie om musikers upplevelser av nervositet och stress kopplat till  scenframträdande samt vilka lärdomar som kan föras vidare till musikstuderande på gymnasiet.Marcus Olsson & Björn Rosenqvist antal sidor 39  En studie i hur musiker uppfattar och handskas med olika former av scenskräck. LÄS MER

  5. 5. Att trassla in sig i skyddsnätet : En fenomenologisk självstudie i hur noter påverkar den egna upplevelsen av ett musikaliskt framförande.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Albert Karlsson; [2023]
    Nyckelord :music; performance; performance anxiety; sheet music; stage presence; focus; musik; framförande; prestationsångest; noter; scennärvaro; fokus;

    Sammanfattning : Denna studie har som syfte att utforska hur noter påverkar upplevelsen av ett musikaliskt fram- förande. Syftet har delats upp i två frågeställningar: 1) Vad är skillnaden, om någon, i min egen känslomässiga upplevelse i framförandet av samma stycke med respektive utan noter? 2) På vilka sätt, om några, upplever jag att mitt musikaliska framförande kan utvecklas genom spel utan noter? Studien undersöker hur framförandet upplevs både med och utan noter i tre olika typer av framförande. LÄS MER