Sökning: "Musik i förskolan ett medvetet arbetssätt"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden Musik i förskolan ett medvetet arbetssätt.

  1. 1. "Vi alla är flerkulturella" : En kvalitativ studie av pedagogers interkulturella förhållningssätt, deras interkulturella arbete och hur detta synliggörs i förskolans miljö.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Sara Karlsson; Helena Goodh; [2018]
    Nyckelord :interkulturalitet; förskola; pedagoger; förskollärare; flerkulturell; förhållningssätt; miljö; mångkulturell; kultur; artefakter; arbetssätt; vårdnadshavare;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka och belysa hur pedagoger arbetar utifrån ett interkulturellt förhållningssätt i förskolans verksamhet. Mer specifikt hur pedagogers arbete ser ut i praktiken och hur detta visar sig i förskolans fysiska miljö. LÄS MER

  2. 2. Barns bildskapande

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Barbro Bergsfeldt; [2017-06-22]
    Nyckelord :estetisk verksamhet; Bild; Förskoleklass; Förskolan;

    Sammanfattning : Det här projektet är inspirerat av upplägget för en interventionsstudie och handlar om hur barn med hjälp av en bildpedagog kan utveckla sitt bildskapande. Begreppet intervention betyder att man medvetet inför någon form av påverkan i en grupp för att studera om någon förändring sker. LÄS MER

  3. 3. Estetiska läroprocesser – en studie i hur det kan gynna barns vidareutveckling

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Rebecka Olander; Aida Grebo; Christoffer Bertilsson; [2014]
    Nyckelord :estetik; lek; musik; dans; rytmik; drama; läroplan;

    Sammanfattning : Sammanfattning:Läroplanen understryker det viktiga inom estetiken, att barn får röra sig och får flera olikauttrycksformer i sitt nuvarande och framtida lärande.I denna studie undersöks estetikens roll för barns utveckling. Det granskas även om och hurestetik medvetet används inom förskolan. LÄS MER

  4. 4. ``Musik är det universella språket för mänskligheten``: En kvalitativ studie om musik som stödjande verktyg för barns språkutvevkling

    Kandidat-uppsats,

    Författare : [2014]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Efter att ha identifierat en brist av ett medvetet användande av musik i förskolan ville viundersöka hur musik kan användas som ett verktyg för att främja de yngre barnens verbalaspråkutveckling. Syftet med arbetet var att fördjupa vår bild av hur pedagogen i förskolan kanarbeta med musik på ett mer medvetet sätt och använda det som ett pedagogiskt redskapinriktat på att stimulera språket. LÄS MER

  5. 5. Språkutveckling genom musik på förskolan – med fokus på samlingen som musikalisk kontext

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Idah Matérn; Jeanette Valkola; [2012]
    Nyckelord :Musik; sång; språk; språkutveckling; sociokulturel;

    Sammanfattning : Vi utgår i vårt arbete från ett sociokulturellt perspektiv på lärande och syftet är att undersöka om pedagoger iförskolan aktivt använder musiken som ett verktyg i arbetet med barns språkutveckling och hur de i så fallmotiverar ett sådant arbetssätt. För att ta reda på detta har tre förskollärare på två förskolor delat med sig av omoch hur de arbetar med musik som verktyg för barnens språkliga utveckling. LÄS MER