Sökning: "Musik och neurovetenskap"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden Musik och neurovetenskap.

  1. 1. Tinnitus i Hjärtat - Hörselsymptom och prevention hos musikstudenter

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Martin Lundberg; Linnea Stenberg; [2023-12-18]
    Nyckelord :Hörselskydd; Musikstudenter; Hörselnedsättning; Tinnitus; Ear Protection Devices; Music students; Hearing Loss;

    Sammanfattning : Introduktion: I branscher med starka ljud och buller är ljuden ofta oönskade eller biprodukter. Så är inte fallet i musikbranschen. Musiker och musikstudenter är extra utsatta i sin vardag och i riskgrupp för hörselnedsättning, därför är det viktigt med preventiva åtgärder. LÄS MER

  2. 2. ”LEK ÄR FÖR ALLA” Arbetsterapeuters erfarenheter av att främja delaktighet genom lekaktiviteter för personer med demenssjukdom

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Elin Tälth; Hanna Olsson; [2021-05-24]
    Nyckelord :Occupational therapy; Dementia and Play activities;

    Sammanfattning : Bakgrund Forskning visar att aktiviteter som trädgårdsodling, konst och musik visar på förbättrade kognitiva funktioner, ökad livskvalité och minskad depression hos personer med demenssjukdom. Det finns ett kunskapsgap om hur arbetsterapeuter kan arbeta för att främja delaktighet genom lekaktiviteter som påverkar personer med demenssjukdom. LÄS MER

  3. 3. Effekt på ordflöde vid strukturerad rytm- och musikterapi enligt Ronnie Gardiner

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för neurovetenskap

    Författare :Viktoria Ahlman; [2020]
    Nyckelord :RGM; afasi; förvärvad hjärnskada; musikterapi; ordflöde;

    Sammanfattning : Ronnie Gardiner Method (RGM) is a multi-sensory training method aimed for peoplewith brain damage. The method is based on music, rhythm and movement. Previousstudies show that the method provides improved balance, gait, grip strength andworking memory and has positive effects regarding motor skills, cognition and on anemotional level. LÄS MER

  4. 4. MUSIKENS PLATS I ARBETSTERAPEUTISKA INTERVENTIONER - En systematisk litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Hanna Rahimzadeh; Johannes Lindskog; [2019-05-28]
    Nyckelord :Occupational therapists; Complementary therapies; Sound;

    Sammanfattning : Bakgrund Musik är en del i de flesta kulturer och kan bidra till flera aktiviteter som att sjunga, lyssna, dansa, komponera, spela och diskutera musik. Musik har även flera dokumenterade fysiologiska och emotionella effekter. LÄS MER

  5. 5. Lärandet som bara hänger på väggen : En studie om musikens närvaro i skolan och fritidshemet ur ett sociokulturellt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Daniel Åberg; [2019]
    Nyckelord :Sociocultural; Music and neuroscience; Music pedagogy; Sociokulturell; Musik och neurovetenskap; Musikpedagogik;

    Sammanfattning : The aim of this study was to investigate why musical instruments are not used more freely and frequently during activities as recess or at the after-school centres. A survey was executed among primary school staff in Piteå municipality, Sweden. LÄS MER