Sökning: "MusikSamling på förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden MusikSamling på förskolan.

  1. 1. Musikundervisning med de äldre barnen i förskolan : En fallstudie om pedagogers arbete med musik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Victoria Axelsson; Rätzer Stina; [2020]
    Nyckelord :preschool; music; music education; 3-5 years; Förskola; musik; musiksamling; musikundervisning; äldre barn; 3–5 år;

    Sammanfattning : Utifrån en observation och tre intervjuer har en fallstudie genomförts med syftet att synliggöra hur pedagoger på en förskola arbetar med musikundervisning med de äldre barnen. Äldre barn i denna studie innefattar barn som är 3–5 år gamla. LÄS MER

  2. 2. Bland musiksamling, sånger, ljud, rytm och instrument : En studie om förskollärares tolkning av läroplanens mål gällande musik och hur de kan nås

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Evanthia Maniadaki; [2019]
    Nyckelord :barn; förskolan; förskollärare; musik; musikundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att erhålla fördjupad kunskap om hur förskollärare ger uttryck åt läroplanens uppdrag angående musik och hur musik som innehåll och som metod används i förskolepraktiker. För att undersöka för detta har semistrukturerade intervjuer med åtta verksamma förskollärare i lika många förskolor gjorts utifrån följande forskningsfrågor: 1) Hur tolkar förskollärare de mål gällande musik som finns i läroplanen? 2) Hur gör förskollärare för att uppnå dessa mål? Intervjumaterialet har transkriberats, analyserats och presenteras i förhållande till tidigare forskning och det sociokulturella perspektivet med fokus på begreppen den proximala utvecklingszon, stöttning, kulturellt redskap, mediering samt undervisning. LÄS MER

  3. 3. Musiksamlingen – inte bara musik : En intervju- och observationsstudie om musiksamlingar i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :David Edwards; [2016]
    Nyckelord :förskola; musik; musiksamling; samspel;

    Sammanfattning : Musiksamling är ett vanligt inslag i förskolans verksamhet och i läroplanen (Lpfö, 98) betonas att barn ska uppmuntras till skapande genom olika uttrycksformer, till exempel genom musik. Enligt Lpfö 98 ska också verksamheten utgå från barnens intressen samt att lärandet hos barn måste baseras på vuxnas och barns samspel med varandra. LÄS MER

  4. 4. Musiksamling i förskolan – en metod för språkutveckling. En observationsstudie av musikens betydelse för barns språkutveckling i en mångkulturell förskola

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Hamdiya Kadir; [2015]
    Nyckelord :Musik; Språkutveckling; Flerspråkighet; Sociokultu;

    Sammanfattning : AbstractSyfteDetta arbete syftar till att undersöka musikens roll i barns språkutveckling i en samling på enmångkulturell förskola utifrån ett sociokulturellt perspektiv. Fokus ligger på att undersökahuruvida musik gynnar eller missgynnar barnens språkutveckling. LÄS MER

  5. 5. Musik som ett läranderedskap för barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Nguyen MinhChau; Jdidi Amina; [2014]
    Nyckelord :estetiska; lärande; musikmetod; språkutveckling; sångstund;

    Sammanfattning : Vårt examensarbete handlar om hur musik kan ge stöd till barns språkutveckling och vilka vinster som kan erhållas genom att tillämpa olika musikmetoder vid musiksamling med barnen i förskolorna. Syftet med uppsatsen är att undersöka musikens olika roller i förskolan med fokus på musik som verktyg i lärande för förskolebarns språkutveckling. LÄS MER