Sökning: "Musikalisk instudering"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden Musikalisk instudering.

  1. 1. Den moderna sångaren : En musikalisk instuderingsprocess i 1900-talets fritonalitet

    Kandidat-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för klassisk musik

    Författare :Ella Vahtras; [2023]
    Nyckelord :Malmlöf-Forssling; Margareta Jonth; instudering; process; fritonal; atonal; modern; musik; nutida; samtida; interpretation; sång;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om modern konstmusik och hur instuderingsprocessen skiljer sig från den av mer klassisk musik, samt vilka musikaliska och tekniska fördelar det går att erhållaunder den. Jag har i denna studie valt att skriva om sångsamlingen Sex sånger om ljus och mörker, skrivet 1975 av Carin-Malmlöf Forssling. LÄS MER

  2. 2. Strategier som gör övningen mer effektiv. En aktionsforskningsstudie inom orgelmetodik med fokus på övningsstrategier och effektivitet.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musik

    Författare :Linda Karlsson Johbarn; [2022-12-06]
    Nyckelord :övningsstrategi; övningsmetodik; aktionsforskning; fuga; orgel;

    Sammanfattning : Detta arbetet handlar om övningsstrategier främst inom orgelmetodik som jag identifierat under mina år på universitet. Syftet är att identifiera och pröva vad en tidseffektiv övningsstrategi kan vara. LÄS MER

  3. 3. Alternativa övningsmetoder för musiker: En studie i övning utan huvudinstrument för enskilda musiker och små ensembler

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Hannah Lindmossen; [2021]
    Nyckelord :Alternativa; Mentalisering; Metoder; Musik; Musiker; Musikpedagogik; Utbildningsvetenskap; Samspel; Öva; Övning; Alternative; Educational science; Imagery; Methods; Music; Music education; Musical interaction; Musicians; Practice; Practise; Practising; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Alternative Methods of Practising Music – A study of practising without one’s main instrument for single musicians and small ensembles – Part 1 presents different ways in which musical skills can be practised through imagery and other alternative methods of practising that do not involve the use of the musicians’ main instruments. It also shows how these methods may be combined. LÄS MER

  4. 4. Alternativa övningsmetoder för musiker: En studie i övning utan huvudinstrument för enskilda musiker och små ensembler - del 2

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Veronika Zadera; [2021]
    Nyckelord :Alternativa; Mentalisering; Metoder; Musik; Musiker; Musikpedagogik; Samspel; Utbildningsvetenskap; Zon 1; Zon 2; Öva; Övning; Alternative; Educational Science; Imagery; Methods; Music; Music education; Musical interaction; Musicians; Practise; Practice; Practising; Zone 1; Zone 2; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Alternativa övningsmetoder för musiker – del 2 utforskar hur mentalisering och mimning fungerar i musikalisk övning, enskilt och som duo, i arbetet mot en konsertfärdig produkt. Här redogörs även för hur medvetandezonerna zon 1 och zon 2, som upptäcktes i Alternativa övningsmetoder för musiker – del 1, kan fungera i musikalisk övning genom mentalisering. LÄS MER

  5. 5. Kognitiv beteendeterapi i musikalisk övning : Kognitiv beteendeterapi som verktyg i en musikalisk övningssituation – en hermeneuetisk fallstudie med fokus på Felix Mendelssohns violinkonsert i e-moll op.64

    Kandidat-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för klassisk musik

    Författare :Siri Sperling Bäckström; [2020]
    Nyckelord :cognitive behavioral therapy; music psychology; CBT; performance; mindfulness; Mendelssohn; violin concerto; kognitiv beteendeterapi; musikpsykologi; KBT; mindfulness; Mendelssohn; violinkonsert; prestation;

    Sammanfattning : Kognitiv beteendeterapi (KBT) bygger på teorier kring människans tankar, känslor och beteenden. Det är ett samlingsbegrepp för metoder som utformats för att hjälpa människor att förändra problematiska beteenden. Inledningsvis sammanfattas de begrepp som är relevanta för studiens syfte. LÄS MER