Sökning: "Musikalisk utveckling"

Visar resultat 16 - 20 av 71 uppsatser innehållade orden Musikalisk utveckling.

  1. 16. Musikalisk identitet innanför skolans väggar. En kvalitativ studie med sångare i gymnasieskolan om deras upplevelser av möjligheter och begränsningar för musikerskap i undervisningen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Julia Hemström; [2020]
    Nyckelord :musikerskap; musikalisk identitet; självkänsla; självförtroende; sångare; musikutbildning i gymnasieskolan; utbildningsvetenskap; musikpedagogik; musicianship; musical identity; self-esteem; self-confidence; singers; music education in high school; educational science; music education; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Studien grundar sig i mina egna erfarenheter av hur lärare och elever i gymnasiet påverkade mig i mitt musikerskap och formandet av min musikaliska identitet. Under mina studier på lärarutbildningen och inför min blivande roll som pedagog vill jag fördjupa mina kunskaper om hur elever idag upplever formandet av sin musikaliska identitet. LÄS MER

  2. 17. The Inner Game och Mindfulness - En musikers mentala träning

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musik

    Författare :Astrid Eriksson; [2019-10-08]
    Nyckelord :Mental träning; The Inner Game; Mindfulness; medvetenhet; vilja; tillit; musik; övning; musikalisk utveckling;

    Sammanfattning : The purpose of the study was to find out what the experienced and audible effects on my flute playing would be, after having practised mental training according to The Inner Game and Mindfulness and to find out what factors The Inner Game and Mindfulness have in common. Recording myself doing exercises of The Inner Game and practising Mindfulness were the methods I used. LÄS MER

  3. 18. "Det som man själv brinner för är ju det som kommer ta störst plats". En kvalitativ studie om förskollärares syn på pedagogiskt arbete med musik i förskola.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/ Högskolan för scen och musik

    Författare :Caroline Billie Lindström; [2019-08-26]
    Nyckelord :musikdidaktik; musik i förskola; ramfaktorteori;

    Sammanfattning : Utgångspunkt för denna studie är frågan om huruvida förskollärare under utbildningen ges möjligheter att utveckla musikaliska färdigheter för att kunna erbjuda barn en pedagogiskt stimulerande miljö för musikalisk upplevelse och utveckling. Syfte är att undersöka vilka andra faktorer, förutom musikalisk kompetens, som har betydelse för vilken musikverksamhet som genomförs i förskolan. LÄS MER

  4. 19. Babyrytmik: rörelseglädje och musikalisk gemenskap – en rytmikpedagogs och fyra föräldrars upplevelser av babyrytmik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Elin Nordström; [2019]
    Nyckelord :babyrytmik; gemenskap; musik; musikpedagogik; utbildningsvetenskap; rytmik; rörelse; samspel; spädbarnssång. educational science; eurhythmics for infants; eurhythmics; community; interplay; movement; music; music education; singing with infants.; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka upplevelser av babyrytmik och vad som kan uppnås genom babyrytmik i en verksamhet tillhörande Svenska Kyrkan i Malmö. Litteraturkapitlet beskriver begreppet rytmik och dess bakgrund, babyrytmik, barns upplevelse av musik och rytmik, samt barns utveckling kopplad till musik och rytmik. LÄS MER

  5. 20. “Titta där! Titta där! Står en riktig trollkonstnär” - En studie om att skriva musik till barn med fokus på ramar och begränsningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Sara Rosander; [2019]
    Nyckelord :Barnmusis; Begränsningar; Låtskrivarprocesser; Musikalisk utveckling; Ramar; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; Children s music; Frames; Musical development; Restrictions; The process of making music; Educational Science; Music Education; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Att skriva musik är något som har varit närvarande under hela mitt liv. Jag skrev min första låt när jag var åtta år och efter det har musikskapande varit en stor del av mitt musicerande. Att jobba med barn i de lägre åldrarna har också varit ett arbete som lockat mig. LÄS MER