Sökning: "Musikaliskt lärande"

Visar resultat 16 - 20 av 65 uppsatser innehållade orden Musikaliskt lärande.

  1. 16. Att förstå musik genom rörelse : Ett utvecklingsarbete om rörelse som ett verktyg i musikundervisning i grundskolans senare år

    L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Maria Juin; [2019]
    Nyckelord :Musikundervisning; rörelse; rytmik; skapande; musikalisk analys; högstadiet; grundskolan; musik;

    Sammanfattning : Detta utvecklingsarbete handlar om rörelse och musiklärande. Är ungdomar och rörelse en lyckad kombination i musikundervisningen? Att använda rörelse som hjälp i musikundervisningen kan bidra till att eleverna utvecklar kunskaper som efterfrågas i läroplanoch kursmål i Lgr11. LÄS MER

  2. 17. “Ursäkta ljudet men vi musikar” En studie av barns skapande av barndom med musik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emmy Hansson; Jenny Johansson; [2019]
    Nyckelord :Barndom; Barndomssociologi; Barndomsgeografi; Förskola; Musiksociologi; Musicking;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att beskriva och analysera musikens betydelse för barns görande av sin egen barndom, där barn ses som sociala och kompetenta aktörer. Ur ett barndomssociologiskt och musicking perspektiv, analyserar vi vad som sker i mötet mellan barn och musik i en förskolekontext där barn samspelar med andra. LÄS MER

  3. 18. "Så att jag får utveckla mitt speleri och sådant"- En studie om musikaliskt lärande i gymnasiesärskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Sanna Vässmar; [2019]
    Nyckelord :Musikundervisning; Gymnasiesärskolan; Musikaliskt lärande; Funktionsnedsättning; Specialpedagogik; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik Music education; Special needs upper secondary school; Musical skills; Disabilities; Special education; Educational Science; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att belysa hur elever i gymnasiesärskolan ges möjligheter till musikaliskt lärande. Studien grundar sig i bristande erfarenheter kring att undervisa elever med olika funktionsnedsättningar samt en uppfattning om att undervisningen kan tendera att fokusera mer på omvårdnad. LÄS MER

  4. 19. Att improvisera med glädje : En intervjustudie av tre jazzmusikers upplevelser av attlära sig improvisation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Erik Nilsson; [2019]
    Nyckelord :Improvisation; Jazz; Lärande; Glädje; Affektteori;

    Sammanfattning : Improvisation är en form av musicerande där musik skapas i stunden utifrån uppsatta regler och ramar. Denna form av musicerande ses av flera som ett glädjefullt och intressant sätt att musicera då det tillåter spontant musikaliskt uttryck. LÄS MER

  5. 20. Vägen till examenskonserten – En studie om musikstudenters lärande i arbetet inför en examenskonsert samt examenskonsertens roll i en musikhögskoleutbildning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Jakob Aspenström; [2019]
    Nyckelord :Examenskonsert; Identitet; Lärande; Motivation; Musikpedagogik; Process; Projekt; Självständighet; Utbildningsvetenskap; Degree concert; Educational Science; Identity; Independence; Learning; Music Education; Project; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka vad en musikstudent lär sig i arbetet inför en examenskonsert samt examenskonsertens syfte i en musikhögskoleutbildning. Studien består av två delstudier där delstudie A behandlar en individuell förberedelseprocess inför en examenskonsert inom komposition och arrangering och där delstudie B undersöker tankarna hos tidigare kompositionsstudenter samt hos examinatorer av examenskonserter på musikhögskolan i Malmö. LÄS MER