Sökning: "Musikaliskt samspel"

Visar resultat 1 - 5 av 28 uppsatser innehållade orden Musikaliskt samspel.

  1. 1. Samspel – Ja tack? : Att påverka musikaliskt samspel i ensemble på gymnasiet

    L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Ida Lundberg; [2024]
    Nyckelord :ensemble; exercises; interaction; music; ensemble; musik; samspel; övningar;

    Sammanfattning : I detta utvecklingsarbete har jag identifierat tre “nycklar” i musikaliskt samspel – att lyssna, leda och forma. Dessa “nycklar” baseras på mina tidigare erfarenheter av att musicera i ensemble. Utifrån dessa “nycklar” har jag utformat tre samspelsövningar – LYSSNA, LEDA och FORMA. LÄS MER

  2. 2. Musical interaction in online music education

    Master-uppsats, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Tobias Fejne Allvin; [2022]
    Nyckelord :Actor-network theory; Covid-19 pandemic; Mediation; Musical interaction; Networks; Online music education; Reification; Social constructionism; Technology; Educational Science; Music Education; Aktör-nätverksteori; Covid-19 pandemin; Mediering; Musikaliskt samspel; Nätverk; Online undervisning; Reifikation; Socialkonstruktionism; Teknologi; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : The present study seeks to examine musical interaction in online education. Although the study focuses on how teachers have adapted their teaching methods to the new circumstances dictated by the still-ongoing covid-19 pandemic, the ambition has also been to investigate how a beneficial music education online could be conducted in order to promote a global teaching environment with sustainable travelling habits. LÄS MER

  3. 3. "Hallå, hör du mig?" : Sångpedagogers upplevelser av klassisk sångundervisning på distans

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Arash Azarbad; [2022]
    Nyckelord :distance learning; music pedagogy; singing lessons; music teacher; distansundervisning; musikpedagogik; sångundervisning; musiklärare;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka klassiska sångpedagogers upplevelser av distansundervisning i enskilda lektioner i klassisk sång. Fyra pedagoger som är verksamma vid gymnasieskolor i Stockholm har intervjuats. Den sociokulturella teorin har använts i studien som teoretiskt perspektiv. LÄS MER

  4. 4. Musiklärarens verktygslåda : En observationsstudie om hur musiklärare inbjuder till lärande i grundskolans äldre årskurser

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Emma Carlsson; [2021]
    Nyckelord :Design theory; multimodality; observational study; music teaching; comprehensive school; designteori; multimodalitet; observation; musikundervisning; grundskola;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur musiklärare i grundskolan skapar förutsättningar för musikaliskt lärande samt vilka resurser de använder sig av. Data har samlats in genom videoobservation av musikundervisning i två grundskoleklassrum. LÄS MER

  5. 5. Distansundervisning, att tvingas ställa om. : En intervjustudie kring musiklärares upplevelse av distansundervisningen, med avstamp i ett hermeneutiskt perspektiv.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Wiktor Matslova; [2021]
    Nyckelord :distance education; music teacher; college of music; experience; hermeneutics; interviews.; distansundervisning; musiklärare; musikhögskola; upplevelse; hermeneutik; intervjuer.;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att synliggöra hur musiklärare på musikhögskola upplever omställningen till distansundervisning. Det teoretiska perspektivet utgörs av hermeneutik och insamlandet av material har gjorts med hjälp av semistrukturerade intervjuer där lärare på musikhögskolenivå har fått berätta om sina upplevelser kring den tvingande omställningen till distansundervisning. LÄS MER