Sökning: "Musikalitet"

Visar resultat 1 - 5 av 66 uppsatser innehållade ordet Musikalitet.

  1. 1. Att våga för barnens skull –En fenomenografisk studie om förskollärares syn på musik i förskolan

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Zara Henriksson; Erica Bergström; Heléne Hellström; [2024-02-26]
    Nyckelord :Musik; kartläggning; förskollärare; uppfattningar;

    Sammanfattning : Forskning pekar ut musik som ett ämne som ofta påverkas av om förskollärare har ett eget intresse och engagemang för musik. Dessutom visar forskning på att många förskollärare inte känner sig bekväma i att undervisa i musik och därför undviker detta ämne, vilket utgör ett potentiellt hinder för barns möte med musiken i förskolan. LÄS MER

  2. 2. Vi äro musikanter: Relationen mellan musikalitet och personlighetsdragen öppenhet och neuroticism

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Signe Jonsland; Anna Broman; [2024]
    Nyckelord :musikalitet; personlighet; femfaktormodellen; Big Five; Gold-MSI; neuroticism; öppenhet; musicality; personality; five-factor model; openness; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka relationen mellan musikalitet och personlighetsdragen neuroticism och öppenhet. Hypoteserna för studien var (I) att hög öppenhet korrelerar med hög musikalitet och (II) att hög neuroticism korrelerar med högre värden på den musikaliska delskalan som rör emotioner. LÄS MER

  3. 3. Att spela med känsla : Hur mental träning kan påverka musikaliska framträdanden

    Master-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för klassisk musik

    Författare :Ludvig Dahlström; [2024]
    Nyckelord :Musicality; mental training; Musikalitet; mental träning;

    Sammanfattning : This master’s thesis examines different mental training tools that musicians can utilize in order to be more comfortable on stage and to let the music flow unobstructed. The study focuses to a great extent on the art of visualizations in order for the musician to redirect their attention from intruding performance thoughts towards a defined musical and emotional expression. LÄS MER

  4. 4. Kontrollens vara eller inte vara? En jakt på det levande.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musik

    Författare :Hanna Göland; [2023-07-03]
    Nyckelord :skådespelare; skådespeleri; föreställningsperiod; spelperiod; återskapa; upprepa; kontroll; avspänning; preparation; förberedelse; acceptans;

    Sammanfattning : På vilket sätt bör skådespelaren arbeta för att leverera en föreställning kväll efter kväll? Hur kan jag och ensemblen tillsammans förhålla oss till det överenskomna, men samtidigt vara närvarande i vad som händer i stunden, och hålla föreställningen levande? Arbetet utgår bland annat från praktiska undersökningar under min praktikperiod på Östgötateatern och samtal med skådespelarna Jesper Barkselius och Lisa Lindgren. Jag har även inspirerats av texter ur böcker som bland annat Skådespelarens musikalitet av Sven Bjerstedt där han intervjuat skådespelare om skådespeleri i relation till det levande och vad det är att spela en föreställning. LÄS MER

  5. 5. Jag känner själv hur glad jag blir, jag blir så glad alltså det är ju inte klokt : En kvalitativ studie om förskollärares förhållningssätt i relation till musik i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Felicia Miltén; Annie Strandberg; [2023]
    Nyckelord :Musik; förskollärare; förskola; musikalitet; mål och medel; fenomenologi;

    Sammanfattning : Bakgrund: Musik utgör en stor del i förskolans vardag och bedrivs både på barns och förskollärares initiativ. Det råder inget tvivel om att musik bidrar med glädje i och utanför förskolans väggar och kan gynna barns utveckling på ett mångsidigt sätt. LÄS MER