Sökning: "Musikdidaktik"

Visar resultat 11 - 15 av 81 uppsatser innehållade ordet Musikdidaktik.

  1. 11. Förskollärarnas musikdidaktiska planeringsarbete för musikverksamheten

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Cecilia Brandt; [2023]
    Nyckelord :Didaktik; förskollärare; musikdidaktik; musik; musikprofil; planering; kollegialt samarbete; musikverksamhet; musikundervisning;

    Sammanfattning : Denna studie grundar sig att det inte finns forskning med fokus på planeringsarbetet förmusikundervisningen vilket ledde till att studiens syfte ur ett musikdidaktiskt perspektivär att analysera och undersöka hur förskolläraren planerar för musikverksamheten.Empirin har analyserats med hjälp av Nielsens (2010) allmänna musikdidaktik och hansteori kring musikens tredimensionella aspekter. LÄS MER

  2. 12. Basen i kontrabasundervisningen : Hur talar kontrabaslärare i jazz- och improvisationsutbildningar om undervisning?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Martin Höper; [2023]
    Nyckelord :enskild undervisning; musikundervisning; jazz; kontrabas; musikdidaktik; improvisation;

    Sammanfattning : Denna studie har som mål att undersöka hur kontrabaslärare inom jazz- och improvisationsutbildningar talar om enskild undervisning på kontrabas, hur den traditionella metodiken för att lära sig att spela kontrabas inom den klassiska västerländska konstmusiken används i deras undervisning och vilka faktorer som påverkar deras val av undervisningsinnehåll. För att urskilja diskurser och faktorer i dessa olika lärares utsagor har enskilda kvalitativa intervjuer med fyra framstående lärare i jazzkontrabas på högskolor, folkhögskola och gymnasium genomförts och analyserats med hjälp av diskursteori. LÄS MER

  3. 13. Musikundervisning i förskolan : En kvalitativ studie om samundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Emma Ljungberg; [2023]
    Nyckelord :Co-teaching; förskola; musikdidaktik; musik; samundervisning;

    Sammanfattning : Abstrakt År 2010 blev förskolan en egen skolform, och i den senaste revideringen av förskolans läroplan, som kom 2018, ingår även undervisning i uppdraget. Denna studie undersöker ett samarbetsprojekt där studenter från den musikprofilerade förskollärarutbildningen vid Malmö universitet har fått tillfälle att bedriva musikundervisning i förskolan tillsammans med professionella musiker. LÄS MER

  4. 14. Loopar – ett kreativt verktyg : En undersökning om loopbaserad musik och kreativitet på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Gabriel Stoltz; Filip Brun; [2023]
    Nyckelord :Musikdidaktik; musikproduktion; musikpedagogik; loopar; kreativitet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur lärare i ämnet musikproduktion på gymnasiet förhåller sig till förinspelade loopar och samplingar i sin undervisning med elever. Genom att intervjua fyra musikproduktionslärare på olika gymnasieskolor har vi undersökt hur de använder olika musikprogram i datorn för att hjälpa eleverna att utveckla deras kreativitet. LÄS MER

  5. 15. ”Fånga känslor” : En studie med utgångspunkt i förskolebarns uttryck för och samtal om en föreställning med musik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Matilda Jerkvall; [2023]
    Nyckelord :barns perspektiv; drama; förskola; konst; musikdidaktik; utbildningsfilosofi;

    Sammanfattning : Konst som undervisningsform i förskolan ur barns perspektiv är idag ett begränsat forskningsområde. Därför är syftet med studien att undersöka och analysera förskolebarns uttryck för och samtal om en föreställning med musik. LÄS MER