Sökning: "Musikhistoria"
Visar resultat 11 - 15 av 21 uppsatser innehållade ordet Musikhistoria.
11. History is her story too! En kvalitativ undersökning om jämställdhetsperspektiv och urval i undervisning i 1900-talets populärmusikhistoria.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i MalmöSammanfattning : Title: Forgotten Role Models - A Qualitative Study on Selection and Equality in 20th Century Popular Music History Education Author: Anna Edström This paper is a qualitative study based on interviews with four music history teachers working at different levels in the Swedish educational system. The intention of the study is to describe how teachers regard their role as mediators of a cultural heritage, how they select educational material and how they work with equality in a subject which traditionally has male-dominated content. LÄS MER
12. VAD ÄR KUNSKAP I MUSIK? : - En intervjuundersökning av två musiklärares uppfattning om kunskap i musik
Magister-uppsats, Örebro universitet/MusikhögskolanSammanfattning : Syftet med denna magisteruppsats är att undersöka två musiklärares uppfattning om kunskap i musik. Uppsatsen baseras på en diskursanalys där jag i intervjuer med två musiklärare ställt frågor som berör deras kunskapssyn. LÄS MER
13. Stereotyper i kontrast : En studie för hur uppfattningen av välkända platser påverkas av stereotypisk musik
M1-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologiSammanfattning : Undersökningen ämnade besvara hur bilder på välkända platser påverkas av stereotypisk musik från andra länder. Musikhistoria för de utvalda länderna och relaterad forskning ansågs som relevant bakgrund till arbetet. LÄS MER
14. Musikens sammanhang och funktioner : Hur musiklärare planerar, genomför och organiserar musikens sammanhang och funktioner för elever på grundskolans senare år.
M1-uppsats, Lärarhögskolan vid Umeå universitet (LH); Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningenSammanfattning : Sammanfattning Syftet med denna studie är att få insikt hur musiklärare för grundskolans senare år planerar, genomför och organiserar “Musikens sammanhang och funktioner”, en del av musikämnets centrala innehåll. Det centrala innehållet är obligatoriskt och ska ingå i undervisningen. LÄS MER
15. Pentatoniska skalans betydelse för undervisningen i waldorfskolan
L3-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för etnologi, religionshistoria och genusvetenskapSammanfattning : Detta examensarbete handlar om att försöka skapa sig en djupare förståelse för den pentatoniska skalans betydelse i waldorfskolans yngre klasser. Utgångspunkt för denna undersökning har varit en kvalitativ forskningsintervju där fyra waldorflärare har berättat om sina tankar och erfarenheter kring arbetet med pentatoniken. LÄS MER