Sökning: "Musikhistoria"

Visar resultat 11 - 15 av 21 uppsatser innehållade ordet Musikhistoria.

  1. 11. History is her story too! En kvalitativ undersökning om jämställdhetsperspektiv och urval i undervisning i 1900-talets populärmusikhistoria.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Anna Edström; [2014]
    Nyckelord :Utbildning; Genus; Jämställdhet; Musik; Musikhistoria; Musikpedagogik; Utbildningsvetenskap; Educational sciences; Music education; Music; Music history; Equality; Gender; Education; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : Title: Forgotten Role Models - A Qualitative Study on Selection and Equality in 20th Century Popular Music History Education Author: Anna Edström This paper is a qualitative study based on interviews with four music history teachers working at different levels in the Swedish educational system. The intention of the study is to describe how teachers regard their role as mediators of a cultural heritage, how they select educational material and how they work with equality in a subject which traditionally has male-dominated content. LÄS MER

  2. 12. VAD ÄR KUNSKAP I MUSIK? : - En intervjuundersökning av två musiklärares uppfattning om kunskap i musik

    Magister-uppsats, Örebro universitet/Musikhögskolan

    Författare :Isak Ahlman; [2014]
    Nyckelord :musikpedagogik; musikkunskap; diskursanalys; diskursteori;

    Sammanfattning : Syftet med denna magisteruppsats är att undersöka två musiklärares uppfattning om kunskap i musik. Uppsatsen baseras på en diskursanalys där jag i intervjuer med två musiklärare ställt frågor som berör deras kunskapssyn. LÄS MER

  3. 13. Stereotyper i kontrast : En studie för hur uppfattningen av välkända platser påverkas av stereotypisk musik

    M1-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Sebastian Mårtensson; [2014]
    Nyckelord :Kontrast; länder; musik; stereotyper;

    Sammanfattning : Undersökningen ämnade besvara hur bilder på välkända platser påverkas av stereotypisk musik från andra länder. Musikhistoria för de utvalda länderna och relaterad forskning ansågs som relevant bakgrund till arbetet. LÄS MER

  4. 14. Musikens sammanhang och funktioner : Hur musiklärare planerar, genomför och organiserar musikens sammanhang och funktioner för elever på grundskolans senare år.

    M1-uppsats, Lärarhögskolan vid Umeå universitet (LH); Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Anders Rapp; [2013]
    Nyckelord :musik; musiklärare; musikundervisning; centralt innehåll; didaktik;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med denna studie är att få insikt hur musiklärare för grundskolans senare år planerar, genomför och organiserar “Musikens sammanhang och funktioner”, en del av musikämnets centrala innehåll. Det centrala innehållet är obligatoriskt och ska ingå i undervisningen. LÄS MER

  5. 15. Pentatoniska skalans betydelse för undervisningen i waldorfskolan

    L3-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för etnologi, religionshistoria och genusvetenskap

    Författare :Muriel Salas Ramos; [2011]
    Nyckelord :Waldorfpedagogik; musikhistoria; musikpedagoger; klasslärare; undervisning;

    Sammanfattning : Detta examensarbete handlar om att försöka skapa sig en djupare förståelse för den pentatoniska skalans betydelse i waldorfskolans yngre klasser. Utgångspunkt för denna undersökning har varit en kvalitativ forskningsintervju där fyra waldorflärare har berättat om sina tankar och erfarenheter kring arbetet med pentatoniken. LÄS MER