Sökning: "Musikhistoria"
Visar resultat 6 - 10 av 21 uppsatser innehållade ordet Musikhistoria.
6. -Varför spelar vi den här låten? : Om ensemblespel och dess repertoar i grundskolans senare år
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärandeSammanfattning : Studiens syfte är att med en pragmatisk ansats beskriva och diskutera hur och på vilka grunder behöriga musiklärare väljer repertoar till ensemblespel i årskurs 7 - 9. Genom att beskriva och tolka fyra musiklärares erfarenheter genom innehållsanalys av semi-strukturerade intervjuer kunde studiens resultat presenteras. LÄS MER
7. Musik- och kulturskolornas ideologi ur ett bildningsperspektiv
Master-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälleSammanfattning : In the years around 1950 the first Music Schools – organized by the municipalities – started in Sweden. They were a result of local initiatives. They were not a part of the national school system. Instead their focus was on creating opportunities for children to learn to play an instrument in their spare time. LÄS MER
8. Betydelsefulla tonsättare, låtskrivare och musikaliska verk. : En beskrivning av framställningen av genus i musikhistoriska läromedel
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärandeSammanfattning : Syftet med examensarbetet är att beskriva hur genus framställs i tryckta och digitala musikhistoriska läromedel. De teoretiska utgångspunkterna är diskursanalys ur ett genusperspektiv Materialet är insamlat via ett onlineforum för musiklärare. LÄS MER
9. Stegvist komponerande : strategier för att skapa flow
Master-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för komposition, dirigering och musikteoriSammanfattning : I denna uppsats beskriver jag mitt arbete med en kortopera som heter Dags som jag skrivit under min masterutbildning i komposition på Kungl. Musikhögskolan. Jag använder en auto-etnografisk metod för att beskriva reflektioner kring olika aspekter av komposition. LÄS MER
10. "Det är inget jobbigt ämne" : En studie om högstadieelevers upplevelser av musikämnets teoretiska och praktiska dimensioner
Magister-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : I kursplanen för musik i läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 (Lgr 11) ingår både teoretiska och praktiska förmågor som eleverna ska utveckla. Studien syftar till att få insikt i hur eleverna på högstadiet upplever teoretiska och praktiska dimensioner i musikundervisningen, utifrån ett livsvärldsfenomenologiskt perspektiv. LÄS MER