Sökning: "Musiklärare Hansson"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Musiklärare Hansson.

  1. 1. ”Hjälp! Min elev headbangar till musik om blodbad och kyrkobränder” : En kvalitativ intervjustudie om hur musiklärare på kulturskola och gymnasium förhåller sig till samt hanterar metaltexter i undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Eskil Hansson; [2023]
    Nyckelord :Music teachers; education; metal; value basis; music text; problem.; Musiklärare; undervisning; metal; värdegrund; musiktext; problem.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få en förståelse för hur musiklärare på kulturskola och gymna- sium förhåller sig till att undervisa i metal- och hårdrocksgenren utifrån dess textuella innehåll. Studien grundar sig på det hermeneutiska perspektivet och en interpretativistisk kunskapssyn. LÄS MER

  2. 2. Lektionsformers betydelse för elevers motivation : En intervjustudie med tre musiklärare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier

    Författare :Stefan Hansson; [2015]
    Nyckelord :music; motivation; music school; lesson types; social cultural perspective; interviews; musik; motivation; musik- och kulturskola; lektionsformer; sociokulturellt perspektiv; intervjuer;

    Sammanfattning : Detta arbete baseras på en kvalitativ intervjustudie med tre musiklärare som arbetar i en kulturskola. Syftet med studien är att undersöka hur dessa lärare ser på olika lektionsformers betydelse för elevers motivation. Den teoretiska utgångspunkten för arbetet utgörs av ett sociokulturellt perspektiv. LÄS MER

  3. 3. Att undervisa i biinstrument. En kvalitativ undersökning med fyra pedagoger som undervisar i fler instrument än ett.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Johannes Hansson; [2014]
    Nyckelord :role identity; multi musician; Second instrument; Music education; Educational sciences; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; biinstrument; multimusiker; rollidentitet; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få insyn i hur professionellt verksamma musikpedagoger upp-lever en arbetssituation där de undervisar i fler instrument än sitt huvudinstrument. En kvalita-tiv undersökning i intervjuform har genomförts och fyra pedagoger som representerar två oli-ka instrumentgrupper (sträng och brassinstrument) har deltagit i studien. LÄS MER