Sökning: "Musikpedagogik"

Visar resultat 1 - 5 av 286 uppsatser innehållade ordet Musikpedagogik.

  1. 1. Babyrytmik: rörelseglädje och musikalisk gemenskap – en rytmikpedagogs och fyra föräldrars upplevelser av babyrytmik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Elin Nordström; [2019]
    Nyckelord :babyrytmik; gemenskap; musik; musikpedagogik; utbildningsvetenskap; rytmik; rörelse; samspel; spädbarnssång. educational science; eurhythmics for infants; eurhythmics; community; interplay; movement; music; music education; singing with infants.; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka upplevelser av babyrytmik och vad som kan uppnås genom babyrytmik i en verksamhet tillhörande Svenska Kyrkan i Malmö. Litteraturkapitlet beskriver begreppet rytmik och dess bakgrund, babyrytmik, barns upplevelse av musik och rytmik, samt barns utveckling kopplad till musik och rytmik. LÄS MER

  2. 2. Pinnen, bollen & tonhöjden : Tecken på lärande och resurser i musikteori med rytmik som metod

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Benjamin Ek; [2019]
    Nyckelord :musikteori; rytmik; metafor; design; design för lärande; multimodal; transkiption; musikpedagogik; lärande;

    Sammanfattning : Efter en utbytestermin till Sydafrika blev jag intresserad av hur en metod inom rytmik fungerar i ämnet musikteori. Rytmikens sätt att utgå från kroppen för lära sig är en konstrast mot hur undervisning i gehörs- och musiklära kan se ut där musik behandlas som ett kunskapsämne. LÄS MER

  3. 3. “Titta där! Titta där! Står en riktig trollkonstnär” - En studie om att skriva musik till barn med fokus på ramar och begränsningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Sara Rosander; [2019]
    Nyckelord :Barnmusis; Begränsningar; Låtskrivarprocesser; Musikalisk utveckling; Ramar; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; Children s music; Frames; Musical development; Restrictions; The process of making music; Educational Science; Music Education; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Att skriva musik är något som har varit närvarande under hela mitt liv. Jag skrev min första låt när jag var åtta år och efter det har musikskapande varit en stor del av mitt musicerande. Att jobba med barn i de lägre åldrarna har också varit ett arbete som lockat mig. LÄS MER

  4. 4. Att utveckla sångröstens övre tonomfång - En studie av det egna sångtekniska arbetet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Erica Jönsson; [2019]
    Nyckelord :Musikpedagogik; Omfång; Register; Sång; Sångteknik; Stöd; Utbildningsvetenskap; Educational Science; Music Education; Range; Singing Technique; Song; Support; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : I centrum för denna studie står författarens utveckling av det övre sångliga tonomfånget. I det här sammanhanget innebär det toner från den tvåstrukna oktaven och uppåt. Utgångspunkten för arbetet är bland annat författarens egna sångtekniska problem och tidigare erfarenheter. LÄS MER

  5. 5. Vad händer utöver 230 timmar? : - En kvalitativ studie om musik på fritidshem

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP); Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Erik Pettersson; Janna Tisjö; [2019]
    Nyckelord :studentinterest; after school programs; teacher; music; music education; elevintresse; fritidshem; lärare; musik; musikpedagogik;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur arbetet med musik ser ut i fritidshem utifrån ett lärarperspektiv. Utgångspunkten i studien har arbetats fram genom fyra centrala forskningsfrågor som berör hur lärare i fritidshem uppfattar att musik kan användas som ett pedagogiskt verktyg, vilka faktorer som påverkar hur lärare använder musik i fritidshem, vad lärare har för insikt i elevers musikintresse samt vilka problem eller svårigheter som lärare ser i arbetet med musik i fritidshem. LÄS MER