Sökning: "Musikskapande"

Visar resultat 21 - 25 av 173 uppsatser innehållade ordet Musikskapande.

  1. 21. Medierande verktyg och artefakter i musikundervisningen i grund- och grundsärskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Amelie Kennedy; Rakel Iglesias; [2023]
    Nyckelord :musik; inkludering; NPF; grundsärskola; grundskola; ensemblespel; anpassning;

    Sammanfattning : Den här studien har tagits fram för att reda på hur musikundervisningen i grundskolan och grundsärskolan läggs upp och anpassas genom medierande verktyg och artefakter samt tekniska artefakter. Studien behandlar även vilka skillnader det kan finnas i bemötandet av elever med funktionsvariationer i grundskolan jämfört med grundsärskolan. LÄS MER

  2. 22. Musiken och det digitala skapandet : En intervjustudie med musiklärare på mellanstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Erik Morén; [2023]
    Nyckelord :digitala verktyg; musikskapande; musiklärare;

    Sammanfattning : Detta självständiga arbete utforskar hur musik tar form genom undervisning med hjälp av digitala verktyg. Syftet är att bidra med ökad insikt kring hur musiklärare på mellanstadiet betraktar musik och hur de beskriver undervisning i digitalt musikskapande. För att samla in data genomfördes tre semi-strukturerade intervjuer. LÄS MER

  3. 23. Den fantastiska konserten : En studie som beskriver ljudskapande intra-aktioner mellan barn och materialiteter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och Ämnesdidaktik

    Författare :Alexandros Katsimenis; Ellinor Karlsson; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie var genom ett posthumanistiskt perspektiv tolka och beskriva enljudskapande iscensättning på en förskola. Genom att utgå ifrån begreppet ljudskapande iställetför musikskapande öppnades möjligheter för en förståelse för att alla ljud är eller kan varamusik. LÄS MER

  4. 24. Generera, komponera, producera : Algoritmisk kompositionsteknik som verktyg för att skapa elektronisk dansmusik

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Musikhögskolan

    Författare :Leo Eltes; [2022]
    Nyckelord :Algoritmisk; kompositionsteknik; begränsningar; dansmusik;

    Sammanfattning : Detta arbete handlar om algoritmiska kompositionstekniker och om hur de begränsningar som presenterar sig vid användandet av en sådan teknik påverkar min komposition- och produktionsprocess. Jag har undersökt hur jag kan skapa en komposition inom den elektroniska dansmusikgenren Detroit House genom att låta en algoritm generera förslag på låtstrukturer baserat på de fem musikaliska parametrarna, harmonik, taktart, antal takter, tonalt centrum ochmodalitet. LÄS MER

  5. 25. Bedömning i musikskapande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Maria Niklasson; [2022]
    Nyckelord :bedömning; musikskapande; komposition; musikpedagogik; innehållsanalys;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att förstår hur musiklärare bedömer elevers musikskapande och hur elevexempel tolkas och förstås utifrån nuvarande styrdokument. Fem kvalitativa intervjuer genomfördes där musiklärare på högstadiet fick beskriva musikskapande och hur det bedöms i praktiken. LÄS MER