Sökning: "Musikstunder"

Visar resultat 11 - 15 av 20 uppsatser innehållade ordet Musikstunder.

  1. 11. "Visst var min låt asabra?" - Alternativ musikdidaktik i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Linn Wik; Vanessa Sundblad; [2017]
    Nyckelord :musikstunder; funktionskategorier; reproduktion; produktion; perception; interpretation; reflektion; alternativ musikdidaktik; aktörskap;

    Sammanfattning : In an attempt to contribute variation in music activities in preschool, this study intends to explore alternative music didactics in such a context. Based on previous studies within the current field (Holmberg, 2014; Still, 2011) music activities in preschool tend to be dominated by singing in a reproductive way. LÄS MER

  2. 12. Musikalisk improvisation och komposition i förskolan. : En studie om barns möjligheter till utveckling av det personliga och spontana musicerandet i tidig ålder.

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Stefan Jadefjord; [2017]
    Nyckelord :förskola; improvisation; spontansång; kreativitet; musikstund; musikdidaktik; dagis;

    Sammanfattning : Detta är en studie om barns musikaliska utveckling under de första levnadsåren samt deras spontana och fria musicerande. En kvalitativ studie har genomförts genom passiva observationer på fyra svenska förskolors musikstunder och samtal med dess personal om hur dessa arbetar med barnens kreativa skapande i musik genom improvisation och komposition under själva musikstunden. LÄS MER

  3. 13. Blinka lilla stjärna och ungefär 200 till

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anton Jakobsson; Sebastian Nygren; [2017]
    Nyckelord :barn; förskola; musik; musikdidaktik; musikskap;

    Sammanfattning : Arbetet med musiken i förskolan används främst för att nå andra kunskaper, musikens innehållsliga mål tenderar att utebli. Studiens syfte är att analysera och beskriva förskolepersonals arbete med musikstunder i förskolan och synliggöra dess innehållsliga dimensioner, personalens syfte med musikstunder, deras iscensättning, samt hur detta hänger samman med deras tidigare erfarenheter av musik. LÄS MER

  4. 14. Detta har vi kunnat sen vi var små bebisar - En jämförelsestudie kring barns spontana musicerande i en musikförskola och i en förskola utan inriktning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sandra Henriksson; Linnea Hempel; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Vi har undersökt det spontana musicerandet i förskolan för att få en bättre bild över hur det förekommer i verksamheten. Under vår verksamhetsförlagda utbildning har vi upplevt att planerade musikstunder och osäkra förskollärare gör att det spontana musicerandet får mindre utrymme. LÄS MER

  5. 15. "Sch, vi börjar alla tillsammans" En intersektionell analys av musikaliskt utrymme i musikstunder

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Maria Malkert; Maria Zachrisson; [2016]
    Nyckelord :intersektionalitet; makt; musicking; musikaliskt utrymme; normer; sociala kategoriseringar;

    Sammanfattning : Med förskolans uppdrag om likvärdig verksamhet som bakgrund har föreliggande studie som avsikt att undersöka normer om sociala kategoriers samspel med barns musikaliska utrymme. Vi har observerat tre verksamheters musikstunder för att undersöka hur musikaliskt utrymme ges respektive tas. LÄS MER