Sökning: "Musikstunder"

Visar resultat 16 - 20 av 20 uppsatser innehållade ordet Musikstunder.

  1. 16. Matematik och estetiska uttrycksformer i förskolan : En kvalitativ undersökning om hur matematik och musik integreras

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematikdidaktik (MD)

    Författare :Ann-Charlotte Ljungberg; Tomas Bolting; [2014]
    Nyckelord :Förskola; matematik; musik; matematiska begrepp; estetiska uttrycksformer; genus; jämställdhet; normkritiskt förhållningssätt;

    Sammanfattning : Syftet med denna rapport var att undersöka hur matematik och musik integreras i förskolan. Hur synliggör pedagogerna matematiken som finns i musikstunder? Vilka begrepp förekommer? Observeras någon skillnad i bemötandet gentemot flickor respektive pojkar.   Fyra förskolor och fyra förskollärare deltog i intervjuer och observationer. LÄS MER

  2. 17. ”Inte alla kommer att bli musiker, men de kommer att bli bra människor” – En kvalitativ studie över förskollärares syn på musik som verktyg i utveckling av andraspråk

    Kandidat-uppsats,

    Författare : [2014]
    Nyckelord :musik; andraspråk; tvåspråkiga barn; sociokulturel;

    Sammanfattning : Syfte och huvudfrågaSyftet med rapporten är att undersöka hur förskolor arbetar med musik som verktyg för tvåspråkigaförskolebarn. Utifrån detta syfte finns två frågeställningar; Hur använder sig pedagoger av musik ispråkutvecklande syfte för tvåspråkiga barn? samt På vilket sätt kan musik och sång gynna barn medsvenska som andraspråk? Anledningen till att tvåspråkiga barn och musik valdes är att det inte verkarfinnas så mycket forskning på området. LÄS MER

  3. 18. ”Det blir spontant, varken vi eller barnen tänker på det.” : En studie om musik, språkutveckling och lärande i praktiken och teorin

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för konstnärliga studier

    Författare :Susanne Söber; [2013]
    Nyckelord :förskollärare; förskola; förhållningssätt; lärande; musik; språkutveckling;

    Sammanfattning : Efter att jag har mött pedagoger som är verksamma inom förskolor som har känt sig obekväma under musikstunder ville jag undersöka hur några förskollärare förhåller sig till musik och varför de tror att en del förskollärare gärna undviker att använda sig av musik. Jag fick även ett intresse för hur musik används på förskolor och vad förskollärare anser att barn lär sig under musikstunder. LÄS MER

  4. 19. Lärande genom musik : En undersökning om pedagogers syfte med musikstunderna i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Marie Edvardsson; Ida Karlsson; [2012]
    Nyckelord :musik; lärande; self-report; förskola;

    Sammanfattning : BakgrundLäroplanen för förskolan föreskriver att musiken ska användas både som innehåll och metod i verksamheten för att främja barnens lärande och utveckling. Trots läroplanens uppdrag får förskollärarstudenter allt mindre utbildning inom musiken och dess användningsområden. LÄS MER

  5. 20. Sång- och musikstunder i förskolan - en studie på fyra förskolor

    Kandidat-uppsats, Enheten för lärarutbildning

    Författare :Sandra Andersson; Liselotte Othfors; [2004]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I litteraturstudien tas det upp om barns tidiga musicerande samt vilken roll pedagogen har för musikaliska aktiviteter på förskolan. Det tas även upp vad litteraturen säger om sång- och musikstunder. Genom enkätundersökningar och intervjuer vill vi undersöka hur förskolepedagogerna ser på sång- och musikstunder i sin verksamhet. LÄS MER