Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. Att utveckla läsförståelsen genom samtal om texter : En intervjustudie om fyra lärares beskrivning av hur samtal om texter bidrar till läsförståelseutveckling i årskurs 4-6
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur lärare i årskurs 4-6 beskriver att elevers läsförståelse kan utvecklas med hjälp av samtal om texter inom svenskämnet. Syftet uppfylls genom att följande frågeställningar besvaras: Hur använder sig lärare av samtal om texter i läsförståelseundervisningen? Hur beskriver lärare att samtal om texter kan påverka elevers läsförståelse? Intervjustudien har sin teoretiska utgångspunkt i den sociokulturella teorin om hur lärande sker i en social kontext samt i Vygotskijs teori om den proximala utvecklingszonen. LÄS MER
2. Formativ bedömning av elevers läsförståelseutveckling genom gruppdiskussioner : En litteraturstudie om sambandet mellan läsförståelseutveckling, gruppdiskussioner och formativ bedömning med inriktning mot årskurs 4-6
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Det svenska samhället bygger på förmågan att kunna läsa och skriva och läsförståelse är av den anledningen en viktig förutsättning för att bli en delaktig samhällsmedborgare. Bedömning av elevers läsförståelse är många gånger problematisk på grund av dess komplexitet, men samtidigt nödvändig. LÄS MER
3. Australia’s Covid-19 approach and its compatibility with John Stuart Mill’s Harm Principle
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudierSammanfattning : My aim with this essay is to investigate if Australia's approach; implementation of lockdown, vaccine passport and restriction of the right of assembly and the impact on public protest is compatible with John Stuart Mill's harm principle. I found a conflict between the individual freedom and harm to others. LÄS MER
4. Medberoende, ett omdiskuterat begrepp
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/SocialhögskolanSammanfattning : Co-dependency is a controversial concept today and a major social problem at both national and international level that affects a large group of individuals. There is a debate about whether or not co-dependence should become a separate diagnosis or not. There are also shared opinions about what a co-dependency really means. LÄS MER
5. Arbuscular mycorrhizal fungi in spring wheat : impact of waste-based fertilizers
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, SLU/Dept. of Soil and EnvironmentSammanfattning : Phosphate rock is a diminishing source of phosphorus (P) for crop production. Other sources are being investigated to replace it, for example bio-ash from wood combustion and biogas digestate from house hold wastes. Ash and digestate application have resulted in increased yields, but the effect on the soil biota has been somewhat varied. LÄS MER