Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 33 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Utomhusmiljöns betydelse för barns lärande och utveckling : Åtta förskollärares syn på utomhusmiljön i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Daniella Hamra; Elin Paso; [2022]
    Nyckelord :preschool; preschool yard; outdoor environment; outdoor teaching; förskola; förskolgård; utomhusmiljö; utomhusundervisning;

    Sammanfattning : Utomhusvistelsen är en del av den dagliga rutinen i förskolan och är ett naturligt inslag. Hur gårdarna ser ut samt hur de används skiljer sig mellan förskolor, syftet med denna studie är att undersöka några förskollärares syn på utomhusmiljöns betydelse för barns lärande och utveckling. LÄS MER

  2. 2. Teknikundervisning med förskolans yngsta barn : En studie om teknikundervisningens vad och hur

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Emelie Ingelhag; Kristina Persson; [2022]
    Nyckelord :förskola; de yngsta barnen; teknik; undervisning; lärandets akt; lärandets objekt;

    Sammanfattning : Denna studie baseras på sex förskollärares beskrivningar av sin teknikundervisning tillsammans med de yngsta barnen i förskolan. För att uppfylla studiens syfte som är att, med hjälp av förskollärares beskrivningar, bidra med kunskap om vilka innehåll och undervisningsstrategier förskollärarna använder i sin teknikundervisning med de yngsta barnen, användes följande två frågeställningar. LÄS MER

  3. 3. "Det är ett evigt jobb" : Förskollärares förståelse av och arbete med kränkande behandling och mobbning i förskolan

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Maria Markbäck; [2021]
    Nyckelord :Kränkande behandling; mobbning; förskola; socialekologiskt perspektiv;

    Sammanfattning : Föreliggande studies syfte är att bidra med kunskap om förskollärares förståelse av och arbete med kränkande behandling och mobbning i förskolans verksamhet. Kränkande behandling och mobbning är ett samhällsproblem som ger förödande konsekvenser för individen under lång tid. LÄS MER

  4. 4. Förskolan - en plats för fysisk aktivitet : En kvalitativ studie om hur verksamma förskollärare på landsbygden arbetar med fysisk aktivitet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Hanna Myrvold; [2021]
    Nyckelord :Bronfenbrenner´s developmental ecological model; Physical activity; Preschool; Preschool teacher; Bronfenbrenners utvecklingsekologiska modell; Fysisk aktivitet; Förskola; Förskollärare;

    Sammanfattning : Övervikt och fetma är ett växande problem i samhället. Med hjälp av fysiskaktivitet kan man arbeta för att förhindra detta. Förskolan är en viktig del iarbetet, eftersom en stor del av alla barn mellan 1-5 år är inskrivna i förskolanoch spenderar mycket av sin vakna tid där. LÄS MER

  5. 5. Barns representation av sin materiella närmiljö : En studie gjord med utgångspunkt i barns fotografier av sin förskola i Sverige och Sydafrika

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Victoria Alvarsson; Hanna Engels; [2020]
    Nyckelord :Children s photographs; preschool; Sweden; South Africa; material environment.; Barns fotografier; förskola; Sverige; Sydafrika; materiell miljö;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap om vad som kommer till uttryck som viktigt i den materiella miljön i en svensk respektive sydafrikansk förskolekontext, via barns fotografier. I studien deltar två förskolor, en i Sverige och en i Sydafrika. Barnen fick i uppgift att fotografera sin förskolas materiella miljö. LÄS MER