Sökning: "Närmiljö förskola"

Visar resultat 21 - 25 av 33 uppsatser innehållade orden Närmiljö förskola.

  1. 21. Finns leken med i läroplanen för förskolan? : En jämförande studie mellan Sveriges och Finlands styrdokument

    M1-uppsats, Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

    Författare :Helena Lodin; [2012]
    Nyckelord :curriculum; kindergarten; learning; pedagogy; play; preschool; teacher; förskola; förskollärare; lek; lärande; läroplan; småbarnsfostran;

    Sammanfattning : Sverige och Finland är två länder som ofta jämförs. Så även inom utbildning då media framställer finska barn som framgångsrika. Förutom hög status inom lärarprofessionen i Finland bekräftas framstegen i PISAs undersökningar där finska skolungdomar presterar höga resultat. LÄS MER

  2. 22. Barn och Natur. Förskolepedagogen i fokus.

    C-uppsats,

    Författare :Emma Thillman; [2011]
    Nyckelord :utomhuspedagogik; utomhusdidaktik; natur; närmiljö;

    Sammanfattning : Sammanfattning: Syftet med undersökningen har varit att undersöka pedagogers uppfattning om naturen,utomhuspedagogik och utomhusdidaktik i en förskola som har nära tillgång till en gård och ett skogsparti.Min huvudfråga är: Vad har pedagogerna för uppfattning om naturen, både innanför och utanför, förskolan?Metoder som har använts till detta arbete är observationer och intervjuer. LÄS MER

  3. 23. Den materialistiska styrningen i förskola, skola och samhälle

    C-uppsats,

    Författare :Camilla Hederstedt; Petra Ottosson; [2011]
    Nyckelord :Konsumtion; barn; fantasi och kreativitet; hållbar;

    Sammanfattning : Uppsatsen syftar till att undersöka barns konsumtion. Vad kommer barnens inställning till konsumtion från? Kandet bero på: media, den kulturella miljön, den hegemoniska praxisen eller de styrande socioekonomiskaförutsättningarna i barnens närmiljö?Vi vill vidare koppla detta till hur barn upplever sin status i samband med sina ägodelar och titta på vad deraskonsumtion får för konsekvenser, både ur perspektivet värdegrund och hållbar utveckling. LÄS MER

  4. 24. Pedagogers beskrivning av utomhuspedagogik inom förskola och skola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Pia Andertjärn; Linda Haanpää; [2010]
    Nyckelord :Utomhuspedagogik; pedagog; lärande; miljö;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie var att undersöka om det fanns några skillnader i pedagogers beskrivning av sitt förhållningssätt till och arbetssätt med utomhuspedagogik inom förskola och skola. Vi har gjort en intervjustudie med kvalitativa semistrukturerade intervjuer på fem förskolor och fyra skolor, varav en förskola och en skola var Ur och Skur-verksamhet för att på så sätt få ett vidare perspektiv kring utomhuspedagogik. LÄS MER

  5. 25. Barns sätt att benämna och uppfatta geometriska former : En observation och intervjustudie med förskolebarn

    M1-uppsats, Akademin för teknik och miljö

    Författare :Frida Andréasson; [2010]
    Nyckelord :Form; Förskola; Geometri; Matematik;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet är att undersöka hur barn i åldrarna tre till sex år uppfattar de geometriska formerna i sin närmiljö, utan att någon vuxen påvisar formerna. I undersökningen ingår även att se vilka former barnen känner till och hur de benämner formerna. Metoderna som använts i undersökningen är intervjuer och observationer. LÄS MER