Sökning: "Närodlat"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade ordet Närodlat.

  1. 1. Från plats till plats

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för arkitektur och byggd miljö

    Författare :Johan Svartnäs; [2023]
    Nyckelord :Landsbygdsutveckling; Stadsnäralandsbyggd; DrömmenOmLandet; Träbyggnad; BiologiskMångfalld; Distansarbete; Bostad; Bod; Bokal; Båthus; Butik; Modulhus; Korsvirkeshus; Skärgård; Musselodling; Närodlat; Ombyggnad; Tillbyggnad; Nybyggnad; Saluhall; Restaurang; Västervik; OffTheGrid; Arts and Architecture;

    Sammanfattning : I en tid när vi ser ett ökande intresse för arbetsflexibilitet, ett större behov av lokalt producerad mat och ett växande intresse för natur och friluftsliv. Samt i ljuset av det, för första gången på överskådlig tid en ökande inflyttning till landsbygden. LÄS MER

  2. 2. Lönsam stadsodling : strategier och affärsmodeller för kommersiell stadsodling i Malmö

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of People and Society

    Författare :Anton Castenberg; [2020]
    Nyckelord :urban; odling; stadsbruk; jordbruk; affärsstrategi; hållbar stadsutveckling; ekonomi; urban; odling; stadsbruk; jordbruk; affärsstrategi; hållbar stadsutveckling; ekonomi; småskalig; grönsaksodling; närodlat; småskalig; grönsaksodling; närodlat;

    Sammanfattning : Intresset för stadsodling i Malmö är stort och det finns en mängd olika odlingsprojekt i staden, både med social och kommersiell inriktning. Detta arbete fokuserar på den kommersiella inriktningen och utgår ifrån projektet Stadsbruk som hjälpt många entreprenörer att starta upp sina odlingsföretag i staden. LÄS MER

  3. 3. Mervärdesstrategier i svensk tomatodling

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of People and Society

    Författare :Sebastian Stotzer; [2020]
    Nyckelord :mervärde; tomat; strategi; fallstudie; producentorganisation; närodlat; värdeadderad; trädgårdsföretag;

    Sammanfattning : Som en konsekvens av högre produktionskostnader behöver svenska tomatproducenter erbjuda mervärden för att vara konkurrenskraftiga, det vill säga skapa egenskaper som värderas högt av konsument och som differentierar tomaterna från importerade tomater som till exempel närhet till konsument, produktförädling, miljömässiga värden, smak och utseende. Denna studie utgår från intervjuer med svenska tomatodlare och handlar om hur olika odlare arbetar med mervärdesstrategier i svensk tomatodling. LÄS MER

  4. 4. Mervärdesstrategier i svensk tomatodling

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of People and Society

    Författare :Sebastian Stotzer; [2020]
    Nyckelord :mervärde; tomat; strategi; fallstudie; producentorganisation; närodlat; värdeadderad; trädgårdsföretag;

    Sammanfattning : Som en konsekvens av högre produktionskostnader behöver svenska tomatproducenter erbjuda mervärden för att vara konkurrenskraftiga, det vill säga skapa egenskaper som värderas högt av konsument och som differentierar tomaterna från importerade tomater som till exempel närhet till konsument, produktförädling, miljömässiga värden, smak och utseende. Denna studie utgår från intervjuer med svenska tomatodlare och handlar om hur olika odlare arbetar med mervärdesstrategier i svensk tomatodling. LÄS MER

  5. 5. Klimatsmart mat och matinköp hos studenter : Kan användningen av en app minska koldioxidutsläpp från mat?

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Melissa Obrou; Thelma Svenns; [2019]
    Nyckelord :MDI; användarupplevelse; klimatsmart; hållbarhet;

    Sammanfattning : Mat står för en stor del av världens koldioxidutsläpp. Att börja leva hållbart blir mer viktigt i dagens samhälle, men samtidigt ändrar inte en stor del av befolkningen på sitt beteende. LÄS MER