Sökning: "Nätverk Internationalisering"

Visar resultat 1 - 5 av 65 uppsatser innehållade orden Nätverk Internationalisering.

  1. 1. Internationalisering genom en företagsinkubator : En undersökning av svenska startups inom en expansiv rymdindustri och deras syn på internationaliseringsmöjligheter genom en företagsinkubator

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Johan Öskog; Carl Lidåker; [2024]
    Nyckelord :Internationellt entreprenörskap; internationalisering; rymdindustri; företagsinkubatorer; nätverk; strategiska nätverk; Born Global;

    Sammanfattning : Syftet med denna kandidatuppsats är att undersöka internationaliseringsstrategier för svenska startups inom den expansiva rymdindustrin, specifikt internationalisering genom branschspecifika företagsinkubatorer, med fokus på den Europeiska Rymdorganisationens Företagsinkubator, ESA BIC. Forskningsmetodiken innefattar genomförandet av semistrukturerade intervjuer med deltagare som representerar ledningen för fyra svenska entreprenörsledda företag inom rymdindustrin, där de får möjlighet att utveckla sina tankar kring företagets internationaliseringsstrategi. LÄS MER

  2. 2. Sociala medier ur ett B2B-perspektiv : En kvalitativ studie om sociala medieplattformars roll för SME:s utveckling av affärsrelationer på utländska marknader

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Jamila Askar; Mostafa Khavari; [2023]
    Nyckelord :Sociala medieplattformar; Facebook; Instagram; LinkedIn; B2B; Relationer; Nätverk; Ties; Internationalisering;

    Sammanfattning : Digitaliseringen är ett centralt fenomen för vår samtid där framväxten av digitala plattformar bland annat påverkat hur företag interagerar med varandra. Syftet med denna studie är att undersöka om skapandet av nya relationer mellan företag underlättas genom användandet av sociala medieplattformar, samt vilken typ av relation som dessa plattformar ger upphov till. LÄS MER

  3. 3. Psychic Distance ur ett e-handelsperspektiv : En systematisk litteraturstudie

    Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Maja Ticehurst Falk; [2023]
    Nyckelord :Internationalization; Uppsala model; Psychic distance; Virtuality trap E-commerce; Systematic literature review; Internationalisering; Uppsalamodellen; Psychic distance; Virtuality trap E-handel; Systematisk litteraturstudie;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker internationaliseringsprocessen av e-handelsbolag med fokus på hur psychic distance, ett koncept som hanterar upplevda skillnader i bland annat språk, kultur och politik mellan olika marknader, spelar in i internationaliseringen. Syftet med studien är alltså att undersöka vad den befintliga litteraturen inom fältet för International Business studier säger om sambandet och vilken roll psychic distance spelar i internationaliseringen av e-handelsbolag. LÄS MER

  4. 4. Development of an International Expansion Framework for Transportas a Service Start-ups : Empirical Review in the German Transport Market

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Gregor Lamprecht; Timo Huber; [2022]
    Nyckelord :Transport as a Service; Internationalisation; Market Entry; International Expansion; Expansion Framework; Transport Industry; Road Freight Industry; Growth Strategy; Servitization; Transport as a Service; Internationalisering; Marknadsinträde; Internationell expansion; Expansionsram; Transportbranschen; Vägfraktbranschen; Tillväxtstrategi; Servitization;

    Sammanfattning : With the transport sector being one of the major contributors to global CO2 emissions and a projected growth of emissions by another 16 percent until 2050, the need for new innovative and sustainable solutions for the transport industry arises. These endeavours are what emerging start-up enterprises want to deliver with their novel Transport as a Service business model. LÄS MER

  5. 5. Internationaliseringsmotiv till Österrike för svenska små och medelstora företag

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Nationalekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Tilda Forslin; Samuel Trennelius; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Den här kandidatuppsatsen syftar till att undersöka möjliga internationaliseringsmotiv till Österrike för svenska små och medelstora företag och utforma ett underlag till vidare forskning på området. Uppsatsen uppmuntrar vidare en studie baserad på små och medelstora svenska företag som har etablerat sig i Österrike eftersom dessa utgör en stor andel av samtliga verksamheter i Sverige och även EU, och de svenska företagen har ökat sin internationalisering på senare tid. LÄS MER