Sökning: "NA"
Visar resultat 1 - 5 av 1130 uppsatser innehållade ordet NA.
1. Resiliens hos elever med ADHD : En undersökning av stress, risk- och skyddsfaktorer på högstadiet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Ekström, Tove och Wiking, Maria (2023). Resiliens hos elever med ADHD – med fokus på stress, risk- och skyddsfaktorer på högstadiet. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER
2. Automatisk lexikal textförenkling för personer med dyslexi : En anpassningsbar metod utifrån individers varierande språknivå
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskapSammanfattning : För att kunna tillgängliggöra information till alla grupper i samhället behöver texter kun- na anpassas utifrån olika individers språkliga nivå. Idag används många gånger manu- ell textförenkling vilket är en väldigt resurskrävande metod. LÄS MER
3. Från mål till handling : En kvalitativ studie av svenska industriföretags arbete med SBT
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : I samband med ökade förväntningar på hållbart företagande har fler företag valt att fastställa hållbarhetsmål som överensstämmer med vetenskapliga riktlinjer. Detta gäller inte minst inom industrisektorn, vars stora klimatavtryck har väckt debatt i media. LÄS MER
4. Utmaningar och behov av anpassningar för andraspråkselever inom samhällsorienterande ämnen – en kvalitativ studie
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)Sammanfattning : Denna studie fokuserar på lärarens anpassningar och vilka utmaningar de möter i sin undervisning med andraspråkselever i SO-undervisningen. Syftet med studien är att skapa förståelse och undersöka lärarnas perspektiv på arbetsmetoder för att främja andraspråkselever inom de samhällsorienterande ämnena. LÄS MER
5. Musikens roll i förskolans praxis : Syften, tillämpningar och utmaningar
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Denna studie utgår från ett sociokulturellt perspektiv med syfte att synliggöra hur förskollärare använder musik i förskolemiljön och att klargöra dess syfte i undervisningen. Studiens mål är att identifiera de faktorer som påverkar användningen av musik i pedagogiska sammanhang samt att utvärdera förskollärares medvetenhet och kunskap kring ämnet. LÄS MER