Sökning: "NATIONELLA PROV 2007"

Visar resultat 1 - 5 av 30 uppsatser innehållade orden NATIONELLA PROV 2007.

  1. 1. Gymnasieelevers skriftspråk i nationella prov i svenska 1999, 2007 och 2015

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Emma Ek; [2019]
    Nyckelord :nationella prov; skriftspråkliga förändringar; internet; medieteknologiska förändringar; sociolingvistik;

    Sammanfattning : Det har under många år funnits en diskurs i samhället om huruvida ungdomar skriver sämre nu än vad de gjorde förr i tiden. Det har även funnits en diskurs om ungdomars sätt att skriva har förändrats i och med ökade internetvanor och nya tekniska hjälpmedel som slagit igenom under de senaste 20 åren. LÄS MER

  2. 2. Arbetssätt och bedömningsmetoder i de naturvetenskapliga ämnena i årskurserna F-6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Caroline Wejnerup; Mia Kniberg; [2015]
    Nyckelord :Arbetssätt; Bedömning; Bedömningsmetoder; F-6; Naturvetenskapliga ämnena;

    Sammanfattning : I detta arbete undersöker vi vilka bedömningsmetoder och arbetssätt som används i de naturvetenskapliga ämnena i årskurserna F-6. Vi undersöker även om det finns några skillnader och likheter i bedömningen och arbetssätten mellan årskurserna F-3 och 4-6 och vilka dessa är. LÄS MER

  3. 3. Engelskans plats i den svenska gymnasieskolan : En studie som granskar utvecklingen för engelska i läroplaner för gymnasieskolan, bedömningen av muntliga färdigheter och muntliga nationella prov i engelska

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Sofia Söderström; [2015]
    Nyckelord :Kommunikativ kompetens; Styrdokument; Nationella kursprov; Språkdidaktik; Muntliga färdigheter; Betygskriterier; Kunskapskrav.;

    Sammanfattning : The Swedish school system has recently been going through some larger changes, but bigger reforms already started being made in the beginning of the 1990s when the normative grading scale was replaced by a criteria-based scale. This essay discusses and analyses the transformation of upper secondary education in Sweden. LÄS MER

  4. 4. Framgångsfaktorer i matematikundervisningens utvecklingsarbete

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Johanna Thuvesson; Viveka Paulcén; [2014]
    Nyckelord :framgångsfaktorer; matematikundervisning; matematikutveckling; nationella prov i matematik; speciallärare;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Sammanfattning/AbstractPaulcén, Viveka och Thuvesson, Johanna (2014) Framgångsfaktorer i matematikundervisningens utvecklingsarbete - Hur skolor arbetar med att vända ett underkänt resultat i åk 3 till ett godkänt betyg på nationella proven i matematik i åk 6 (Success Factors for Developing Mathematical Education)Speciallärarprogrammet - matematikutvecklingSkolutveckling och ledarskapLärande och samhälleMalmö HögskolaProblemområdeVårt arbete undersöker hur läraren, lärmiljön, elevhälsa och skolans styrning påverkar elevens möjligheter från att vara underkänd till att nå målen i matematik.Syfte och preciserade frågeställningarSyftet med vår undersökning var att se om vi kunde hitta mönster gällande framgångsfaktorer i matematikundervisning för elever som i åk 3 varit underkända på nationellt prov i matematik men som i åk 6 minst nådde provbetyget E. LÄS MER

  5. 5. Stavningsförmåga bland gymnasieelever En jämförande studie av nationella prov i svenska B från 1997 och 2007

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Julia Carlsson; [2009-08-31]
    Nyckelord :Stavning; ordbildning; stavnings- och ordbildningskompetens;

    Sammanfattning : I denna uppsats redovisas resultatet av gymnasieelevers formella stavnings- och ordbildningskompetens, baserat på 22 slumpmässigt utvalda nationella prov i svenska B från 1997 och 2007. Syftet med uppsatsen är att undersöka om och i så fall hur, gymnasieelevers formella stavnings- och ordbildningskompetens har förändrats över tid samt att undersöka huruvida den formella kompetensen i fråga om stavning och ordbildning skiljer sig mellan könen. LÄS MER